Print Page | Close Window

Ny familjebuss inköpt!

Printed From: www.forsastrom.se
Category: Bilarna på gården
Forum Name: VW Multivan T5 2.5 TDI (174hk)
Forum Discription: om den nya bussen på gården
URL: http://www.forsastrom.se/forum/forum_posts.asp?TID=85
Printed Date: 2020-Januari-19 at 03:05


Topic: Ny familjebuss inköpt!
Posted By: Micke
Subject: Ny familjebuss inköpt!
Date Posted: 2009-Maj-15 at 10:34
Så då var det dags att handla ett nytt familjeåk och har man vant sig vid VW Multivan är det svårt att tänka sig något annat. Bilen dök upp hos en handlare i Linköping här förra veckan och jag såg den då på blocket men jag tittade inte så närmare på den eftersom den var feltaggad som bensinare och så var beskrivningen knapphändig.
 
I tisdags snubblade jag över den igen och kollade upp den via Transportstyrelsen och då blev den genast intressantare då jag såg att den var lb-reg, en tidigare ägare, samt hade den stora 174 kh diselmotorn. Bestämde mig således att titta förbi och kika på den på lunchen.
 
Sagt och gjort, bilen såg väldigt välskött ut och jag erbjöds en provtur som den inte heller gav upphov till några misstankar. Efter lite noggrannare undersökning av skicket, diverse gamla handlingar och genomgång av extrautrustningen så reserverade jag bilen och kontaktade banken. Åkte senare tillbaks till handlaren samma dag och skrev kontrakt.
 
Igår torsdag betalade jag och hämtade ut bilen och efter att ha lastat ut alla vinterdäck (två omgångar, både dubbat och dubbfritt) och lastgaller så tog jag några kort på kärran:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kärran känns som ny fastän den hade gått rätt långt, allt verkar fungera och även om den känns rätt lika gamla T4'a att köra så känns den ju så mycket nyare, smidigare och tajtare.
 
Extrautrustningen var ju ett stort plus, dels så kommer ju Multivan varianten med en hel del utrustning från fabrik jämfört med de andra enklare modellerna, såsom miljarder med förvaringsfack och lådor, dubbla skjutdörrar med öppningsbara fönster, bäddbar, solskyddsgardiner, dubbla AC-anläggningar. En sak som lockade mig en hel del var dieselvärmaren, ett stort plus! Ett annat plus är ju optionen längst ned i listan nedan, regnsensorn. En kan tyckas fånig detalj men ack så praktisk!
 
När jag gick igenom utrustningskoderna så fick jag fram följande:
 
X11 national sales program Northern Europe
B0A Ausführung Deutschland
CK2 cast alloy wheels 6 1/2J x 16 offset 51
G0K 6-speed manual transmission
H0E tires 215/65 R 16 C 102/100H
J1U battery 450 A (95 Ah)
MS0 5-cyl. diesel engine 2.5 L/128 kW pump-jet injection system base engine is T9L/T03/T86/TB7/TG7
1AT electronic stabilization program (ESP)
1G2 steel spare wheel with original equipment tires
2PW leather steering wheel
1NL covers for alloy wheels
5RQ outer right rear view mirror: convex
5SL outer left rear view mirror: non-spherical
T86 components for base engine, unit 070.G
3S4 preparation for roof load rack
3U4 luggage compartment cover
QG1 Wartungsintervallverlaengerung / longlife olie / service interval prolongation
8UT radio "delta" (double-size standard radio)
8GV alternator 180A
8L6 diversity window antenna
1BA standard suspension/shock absorption
0GE emissions concept EU 3
0E1 short wheelbase
4UF driver's and front passenger airbag with front passenger airbag deactivation
4X3 side airbag front with curtain airbag
4R1 power windows
4K3 radio remote controlled central locking operated from inside and safe securing
N0H woven fabric seat covering
5MA decorative inserts
8RM eight loudspeakers (passive)
2JG body-colored bumpers
E0A no special edition
2V1 dust and pollen filter
0JE weight category front axle weight range 5
0YB weight category rear axle weight range 2
1D2 removable and lockable towing attachment
A8E Multivan
8EL headlight with double reflector for driving on the right
U5A instrument insert, km/h speedometer
1N1 power steering
3L3 manual height adjustment for front seats
4A3 seat heater for front seats separately controlled
8N3 windshield wiper intermittent control with rain sensor
 
Tycker det saknas en del där ändå såsom ACC, dieselvärmaren, larmet. Ska kolla om man kan få någon annan lista från VAG.
 
Ett annat stort plus med den här kärran är ju också förbrukningen. Nollade trippmätaren innan jag åkte hemåt och ser att jag snittade 0.69 l/mil hem. Inte dåligt med tanke på vad den väger. Kraft så det räcker verkar det ju också finnas i motorn!


-------------
// Micke >



Replies:
Posted By: Micke
Date Posted: 2009-Maj-15 at 12:27
Roade mig med att bygga motsvarande bil på VW för att se vad den skulle kosta med motsvarande utrustning:
 
 Multivan Comfortline 2009 / 2,5 TDI 174 hk DPF 
 
 
Färg: reflexsilver metallic Klädsel: Charcole
Grundpris: 357 000  kr
Färg & klädsel: 7 600  kr
Tillval: 62 200  kr
Totalt (inkl moms): 426 800  kr
 
Exteriört
6-växlad manuell växellåda
Bakfönster med eluppvärmning
Baklucka Bakrutetorkare
Bromssystem Däck 215/65 R 16 C 102/100H
Dieselpartikelfilter Eluppvärmda vindrutespolarmunstycken
Individuell hjulupphängning Joystick-växelspak
Kromlist i kylargrillen Säkerhetstank av plast, volym 80 liter
Servostyrning, ratt justerbar i höjd-& längsled Stålfälgar 16-tum
Stänkskydd fram & bak Värmeskyddsglas, ljustonat
 
Interiört
5 sittplatser bak
Belysning i passagerarutymmet, två ramper med dubbla lampor & spotlights
Frontmonterad, tvärställd motor, framhjulsdrift Insynsskydd för bagageutrymmet
Komfortsäten fram Lastsurrningsöglor i passagerar/lastutrymmet
Radioförberedelse inkl 8 högtalare och sidoruteantenn Sätesklädsel ''Duo''
Soljalusier för sidofönster i passagerarutrymmet Textilmatta i passagerarutrymmet
Uppfällbart bord
 
Säkerhet
Airbags
Bältespåminnare förarplats Barnlås i baklucka/bakdörrar
ESP med bromsassistans Trepunktsbälten på samtliga sittplatser
 
Funktion/El
Centrallås, fjärrmanövrering och innermanövrering
Elektriska fönsterhissar fram
Elektriskt uppvärmda & inställbara ytterbackspeglar Elektronisk startspärr, rattlås (brytsäkert med friktionskoppling)
Eluppvärmda framsäten Eluttag 12 volt
Färddator inkl yttertemperaturmätare Strålkastarspolning
 
Klimat
Damm-& pollenfilter
Friskluftsventiler i B-stolparna
Manuell luftkonditionering (AC) fram & bak Takventilation i passagerarutrymmet
Tillsatvärmare TDI-motorer (ej tidur och fjärr) Värmeväxlare bak
 
Övrigt
12 års rostgaranti, 3 års lackgaranti
Tillval
Dimstrålkastare fram 2300 kr
Farthållare 2800 kr
Regnsensor och automatiskt avbländande innerbackspegel 1400 kr
CLIMATRONIC (3-zons klimatanläggning) 9600 kr
Parkeringsvärmare kupé (inkl tidur, dubbla batterier) 7900 kr
Framsäten (enkla) vridbara med svankstöd & armstöd. 4100 kr
Reservhjul med verktyg/domkraft 700 kr
Larm 2700 kr
Sidoairbag med krockgardin (förar-och passarerarutrymme) 4100 kr
CD/Radiopaket DELTA inkl 8 högtalare 4300 kr
Dragkrok, avtagbar 7400 kr
Tre förvaringslådor under 3-sitssoffan 500 kr
Kolfilter + pollenfilter friskluft 200 kr
Plus-paket 14200 kr
Totalt (inkl moms): 62200 kr
 
Information För komplett info se broschyr på www.volkswagen.se
Avgascertifiering EU4
Cylinderantal 5
Cylindervolym, cm 3 2460
Max vridmoment, Nm vid r/min 400/2000
Miljöklass 2005
Ventiler per cylinder 2
Max effekt, kW(hk)/varvtal 128/174
Motor-bränsleförbrukning
Koldioxidutsläpp, g/km 208-257
Blandad körning (l/100 km) 7,9-9,7
3 års garanti (2 års Nybilsgaranti-03 & 1 års tilläggsgaranti) utan milbegränsning
3 års vagnskadegaranti (gäller bilar levererade efter 2004-06-01)
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
Mobilitetsgaranti
Maximil driftsgaranti (endast företag)


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2009-Maj-19 at 15:54
Var till lokale VW-handlaren och fick mig en diger lista på bilens utrustning från fabrik. En sådan lista som anger allt som tillkommit från ren basbil T5, dvs det kan se ut så här:
 
XXX Inget baksäte
XXX Baksäte variant x
 
Så man får själv sortera ut det som man kan identifiera som extrautrustning då det var drygt 170 poster i listan. Dock stämde den listan bättre då både dieselvärmaren med parkeringsur och ACC fanns med.
 
Just nu pågår en tid av noggrann undersökning av bilen under den 1 månads MRF garantitid som vi fick vid köpet, det finns några detaljer som jag informerat handlaren om och som jag har synpunkter på men bilen är i väldigt gott skick!


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2009-Maj-28 at 16:38

På tisdag nästa vecka är en tid inbokad hos handlaren så de kan reda ut hur de ska fixa en nyckel till det avtagbara draget som saknades vid köpet. Sedan ska de fixa ställmotorn till höger strålkastare fram som ej heller fungerar. Har några övriga punkter under observation...



-------------
// Micke >


Posted By: Administrator
Date Posted: 2009-Augusti-05 at 11:40
Hämtade den nya nyckeln och den passade perfekt, draget satt dock lite men bara efter några lätta knack med en mindre slägga så hoppade kroken lös direkt.
 
Bilen har också varit inne hos Toyota i Linköping för byte av ställmotorn till strålkastaren som åtgärdades utan problem.
 
Några veckor senare, just innan månadsgarantin på bilen gick ut la jag märke till att det inte kom någon luft alls vid fötterna hur man än gjorde så bilen var inne för en kontroll hos Engströms i Linköping och de konstaterade att spjällmotorn som styr detta hade gett upp. Fick denna fixad på garantin med någon vecka senare på samma ställe. Just när jag hämtade ut bilen efter denna reparation så hann jag köra några hundra meter så dök en varning upp i instrumenthuset om att jag måste besöka en verkstad så jag åkte raskt tillbaka till Engströms med tanken att det kanske var något som de ställt till med under reparationen av spjällmotorn.
 
Det visade sig vara ett helt annat fel att bromsljuskontakten lagt av helt och efter ett snabbt telefonsamtal till Toyota så bytte Engströms den på stört på garantin med!
 
Idag besiktades bilen med resultatet att båda strålkastarna fram hade skadade reflektorer, något som Toyota inte ville byta om den klarade sig genom en besiktning, men om den inte gjorde det skulle de så göra. Sedan fick jag en bra att veta att krängningshämmarstagen glappade och jag har hört att det är något som skramlar och just de stagen har vart starkt misstänkta och ligger på min "att göra lista"...så det blir till att beställa ett par från Tyskland!


Posted By: Micke
Date Posted: 2009-September-09 at 11:56
Nu är båda strålkastarna fram bytta till sprillans nya av Toyota Linköping och jag tycker med dessa åtgärder bilen nu uppfyller testprotokollet (det gula) som jag fick då jag köpte bilen. De punkter som återförsäljaren fått åtgärda har varit följande:
  • Ny nyckel till det avtagbara draget då nyckel saknades.
  • Ny ställmotor höger strålkastare (hade inte behövts om de lyssnat på mig och bytt strålkastarna på en gång).
  • Ny spjällmotor för luftutblås till fötterna fram (arbete av Engströms i Lkpg).
  • Ny bromsljuskontakt (arbete av Enströms i Lkpg).
  • Nya strålkastare vänster/höger då reflektorerna var brända.

Jag tycker Toyota Linköping har skött åtgärderna på ett bra sätt i slutändan även om det varit lite lite trögt ibland och säljaren verkade tröttare för varje åtgärd jag presenterade för honom. Det kan jag iofs förstå då jag misstänker att det inte är alla som är så petiga och nog har de här punkterna på listan kostat några kronor extra för dem och vinsten på försäljningen av bilen sjönk för varje åtgärd. Exempelvis så råkade jag se på arbetsordern för strålkastarbytet att det gick på 6280:- plus moms så vinsten minskade nog i ordningen 10.000:- för alla punkter!



-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2009-Oktober-15 at 09:24
Nu när kylan kom blev det uppenbart att något inte riktigt var som det skulle vara med värmen i bussen. +5 grader och dieselvärmaren gick konstant under en hel resa till Linköping men motortempen rörde sig inte över 50 grader. När man kom in till stan och lugnade ned tempot så kom den upp i 60 grader.
 
Misstänkte felaktig termostat så jag hade den inne nu i måndags hos Engströms för byte och nu har vi ordentlig värme i bussen. Så snart man börjar köra så stiger tempen som den ska till 90 grader och stannar sedan där.
 
Bytet gick på 2436:- och det hade jag först tänkt fixa själv då själva ut-/inmonteringen av termostaten inte är så komplicerad. Vad som däremot är komplicerat är att fylla upp kylsystemet igen då det krävs en speciell fyllningsanläggning så man inte riskerar luftfickor i kylsystemet, så jag tyckte det var lämpligt att lämna bort jobbet.
 
Igår kväll så påbörjade jag monteringen av den traditionella 230V motor och kupévärmaren, ja jag drog kabeln fram till torpedväggen i alla fall. Ska börja med att montera kupévärmaruttaget och så småningom skaffa blockvärmaren till motorn. Begagnade Defa anslutningskablar finns i stor mängd på bilskrotarna till en bråkdel av de snuskigt höga nypriserna på dessa!
 
Sedan fixade jag  en annan detalj, hade märkt att backljusen inte fungerade och hade tidigare konstaterat att både lampor och säkringar var hela så sista grejen att kontrollera var switchen på vxl-lådan...och minsann hade kontakten lossnat från denna. Så nu funkar backljusen igen. Lite smidigare att backa i mörker nu.
 
Börjar bli dags att få på de tre Hella 3000 som jag sparat från BMW e46'an nu med i höstmörkret, även om bussen har rätt ok ljus som det är orginal...särskilt med de nya strålkastarna!


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2009-Oktober-20 at 14:59
I går kväll avslutade jag arbetet med att dra in kabeln i kupén till kupévärmaren. Det var en utmaning...:-) Hittade en original kabelgenomföring med ledigt hål i torpedväggen till höger bakom luftfiltret. Den satt rätt illa till så det var lite knepigt att få in den lite skrymmande kabeln, fick in den en bit men sedan tog det stopp. På insidan lyckades jag lokalisera kabelgenomföringen men där satt den än mer illa till och det var bara några centimeters utrymme mellan torpedväggen och all utrustning. Lyckades få in en hand, tur att man har små händer och problemet var att en annan tjockare kabel som går genom samma kabelgenomföring var i vägen. Lyckades till sist putta denna åt sidan och få igenom kabeln och sedan var det snabbt klart.

Nu behövs bara en blockvärmare och en meter förlängningskabel till plus förgrening, får bli en senare fråga.

I helgen drabbades bussen av ett mindre haveri. När jag körde hem i mörkret och slog av helljuset så tändes det snart igen och började blinka. Mycket roande...särskilt för den jag mötte just i det ögonblicket!

Kom snart fram till att det var själva spaken som felade och ny bättre begagnad är beställd. En mindre smart konstruktion på dessa bussar är att båda spakarna sitter i en spakcentral som innebär att de dels är dyra, samt att man måste demontera ratten för att byta denna. Verkar inte vara något större problem dock.


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2009-November-05 at 17:50
Var inget större problem som jag misstänkte, var lite knepigt att hitta rätt handgrepp för att snäppa lös airbagen från ratten så man kom åt att demontera resten. Sedan gick resten som smort.

Den bättre begagnade spakenheten fungerade perfekt men jag fick ett felmeddelande från ESP-systemet efter ihopmontering. En stunds grubblande gav att det borde kunna bero på att det sitter en rattvinkelsensor ihop med spakenheten.

Efter att ha studerat problemet på T5-forumet så var det mycket riktigt så, man skulle se upp med att vrida denna under isär-/ihopmontering. det hade jag missat och snurrat på den ordentligt. Nåväl det fanns stöd för kalibrering av denna sensor i VAG-com. Har ju skaffat en box som jag inte hunnit prova än så jag tänkte det får jag väl ta och göra nu.

Efter att Lotta kört bilen några dagar så slocknade dock felindikeringen av sig själv och jag antar att systemet måste ha lyckats kalibrera sig självt. Jag plockad iofs isär allt igen efter att jag upptäck felet första gången och försökte nolla rattvinkelsensorn så bra det gick för hand...och tydligen fungerade det!


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Maj-23 at 00:53
Vart ett tag sedan det skrivits något om bussen...den rullar på!

Hade den inne på service i januari och det var ju bekvämt...men det kostade en slant. Jag betalade ca 6500:- för vanlig service inkluderat byte av dieselfilter och luftfilter. Tror nog det blir till att serva den själv i fortsättningen.

I veckan bytte jag bromsbelägg fram men annars har det inte varit något. Jo förresten så plockade jag dit rampen med de tre Hella 3000FF som jag hde på BMW 320d'n tidigare, lyser bra även om helljuset på bussen var bra redan original.

Nu i dag så blev den årliga poleringen och vaxningen utförd. Det är många kvadratmeter plåt på en sådan här bil, märktes främst på taket som jag började med. Till det behövs dessutom stege för att komma åt! Nu är det i alla fall gjort och det är skönt det.







-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Juni-03 at 11:45
När jag åkte bakom Lotta som körde bussen i förrgår så la jag märke till hur mycket svartrök den rök, hmmm skumt!

Igår kollade jag upp vad som kunde vara galet. Först misstänkte jag vakuumstyrningen till turbon men den var hel. Kollade sedan tryckrören och minsann hade en anslutning nästan helt hoppat lös. De är inte så himla bra konstruerade de där anslutningarna tycker jag. Nu ryker den i alla fall inget längre!



-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Juni-07 at 15:32
I fredags, då jag skulle in på kvällen till linköping och hämta Lotta som kom med bussen från Stockholm hände något spännande. Alla barnen med i bilen så klart och strax innan Linköping så sa det Poofff då jag drog på. Hmmm...den där tryckslangen! Jovisst nu hade den lossnat rejält. Fick stanna och få den tillbaka på plats i skumrasket, gick väl bra...trodde jag.

Hann bara komm några meter så sa det Poofff! igen och då jag stannade nu var dessutom klämman borta. Tryckte dit slangen igen och nu gick även bilen i Limp-home mod resten av biten till Linköping, kulkul!

Nåväl, väl framme på stationen kunde jag konstatera att klämman lagt sig på botten av undre motorskyddet och jag lyckades faktisk få in en arm och fiska upp den. Fick den på plats och kunde köra normalt, men med en lätt fot på gaspedalen ända hem.

Dagen efter plockades de två tryckrören ut ur bussen och jag kunde konstatera att ena klacken i plåt som klämman ska låsa mot hade nötts ned så den smet förbi klämman.

Bara att plocka fram MIG'en och bygga upp nytt material och sedan slipa ned till ny klack, gick hur bra som helst faktisk. Håller gör det med...verkar det som:-)


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Juni-18 at 10:15
Tryckrören håller tätt så det var en bra lagning Wink.

Igår bytte jag båda stötdämparna bak. Jag hade lagt märke till att den kändes lite väl gungig baktill så jag letade efter nya dämpare och fann ett par på skroten faktisk.

Att köpa dämpare på skroten kan ju kännas lite fel då de har som standard att ta halva nypriset på alla delar utan hänsyn till skick och att då köpa en slitdel som stötdämpare som gått säg 10.000 mil för halva nypriset känns ju inte helt rätt! Nu hittade jag dock ett par från en kärra från 2007 som bara gått 700 mil så då kändes det inte alls fell.

Bytet gick supersnabbt och när man hade gamla och nya dämparna i handen och drog i dem så var det svårt att känna någon jätteskillnad på dem men när jag monterat dem och åkte ut på en provtur var skillnaden som natt och dag. Inget mer gung och krängande i sidled och ordet strykjärn dök upp i mitt huvud. Ja jämförelsevis med hur den var tidigare alltså, riktigt strykjärnskänsla har ju inte dessa stora tunga bilar nånsin direkt Smile.


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Juli-21 at 20:22
Nu har bussen varit med om två långkörningar, ja först en inte så lång ned till Mellbystrand. Sedan en till Piteå tur och retur, det var lite längre(2x109mil).

Allt har gått bra förutom att vi blev påkörda bakifrån vid en stop skylt då vi skulle svänga av E4'an vid Ljungby. Ser ut som om dragkroken blivit intryckt lite men det ska verkstaden få kolla upp.

Under andra långturen blev jag imponerad över den låga förbrukningen på 0.68 l/mil, inte dåligt.

När vi sedan kom hem så gav jag mig på att fylla AC-anläggningen då jag tyckte att den slutade fungera efter ett tag på långturerna, eller åtminstone minskade i effektivitet. Hade köpt på mig ett top-up kit förra sommaren men som inte kom till användning förrän nu. Fyllde på med knappt en halv burk R134a och nu blev det riktigt bra kyla i bussen, även vid 30 plus som det var här i byn då vi kom hem från Piteå.


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Juli-27 at 22:35
Bussen har fått två nya sommardäck bak, Continental 4x4 Contact 215/65-16. Upptäckte då jag hade lös höger bakhjul att bromsen låg an lite. Det visade sig att ena glidbulten hade rostat fast och kolven gick aningen trögt den med. Jag tog lös och smörjde upp glidbulten och motionerade kolven in/ut, få se om det hjälper annars får det bli en mindre renovering där jag plockar ut kolven.


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-September-01 at 19:56
Bilar är fantastiska, inte bara att åka i då. Genom att dela bilintresse via olika bilforum som t.ex http://www.autopower.se - www.autopower.se kan man träffa och lära känna nya vänner. Det kan även hända via ett pyttelitet forum som detta!

När jag kom hem idag berättade största tjejen att det snart skulle komma ett bud med "någon grej" och strax därefter dök detta upp:



Vilken överraskning! Det var från Urban som jag hjälp lite med information om bilmodellen inför ett eventuellt köp, som sedan blev verklighet.

Det var några till i familjen som också uppskattade gåvan och de fick faktiskt provsmaka även om det inte var lördag Smile.



Tack Urban och lycka till med den nya familjemedlemmen!


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Oktober-01 at 10:56
Just nu är bussen på verkstad sedan tisdagen förra veckan. Planen var att dragkroken som fick sig en smäll i somras skulle bytas(bara den löstagbara delen), samt att bakre kofångaren skulle lackas om. Då det hade börjat krypa lite rost längst nedtill på bakluckan så kollade jag med dem om det var något som kunde fixas samtidigt på egen bekostnad.

Efter de tog in bilen så hörde de av sig och sa att bakluckan kunde gå på rostskyddsgarantin och vi skulle få en helt ny lucka, det var inte illa. Därav den långa verkstadstiden. Nu skulle den varit färdig igår men de hade blivit tvungen att skicka tillbaka luckan till lackeringen igen då de hittat brister i lackeringen då de skulle montera denna, hoppas de hinner fixa den tills idag då jag börjar sakna bussen. Har en V70 som ersättningsbil men den är ju så liten Wink.

Eftersom bussen ändå stod hos Engströms och det även var dags för service precis nu så tänkte jag att det kanske hade möjlighet att serva den under tiden och det gick ju bra. En intervallservice plus att jag lät dem byta frihjulet som sitter på generatorn. Dessa frihjul är ju inte direkt roliga måste jag säga. Jag bytte ju på AC'n själv då det pajjade förra sommaren men för att komma åt frihjulet på generatorn måste man demontera AC'n igen, sedan servopumpen. För att komma åt behöver man dessutom ställa fronten i serviceläge som kräver vissa specialverktyg. Dessa kan man iofs tillverka men jag kände inte att jag ville börja mecka med det själv så jag betalade för jobbet istället. 10500:- gick intervallservicen plus frihjulsbytet på, lite svettigt.

Dessa frihjul ska bytas vid följande intervall: AC'n 15.000 mil och generatorn 18.000 mil men man brukar byta båda vid 15.000 mil då arbetet är så pass omfattande del av kostnaden. Inget det direkt talas om angående dessa bilmodeller som är befriade från kostsamma kamremsbyten...men frihjulsbytet är ju lika kostsamt Confused.

Sedan hade de förstås hitta "några saker" under servicearbetet som de undrade om jag ville ha fixade, hmm okej.

Det var:
  • höger yttre styrled, stort glapp
  • vänster inre styrled, mindre glapp
  • krängningshämmarstagen båda sidor, samt bussningar krängningshämmaren.
  • vänster  fjäderbensl*gring, lite trög
Detta kalaset skulle gå på ca. 9000:- plus lika mycket i arbete ungefär...hmm nja jag vill inte lägga ut det just nu i alla fall Smile. Plus att det gör jag nog helst själv.

Ang. krängningshämmarstagen så la jag märke till att gummibälgarna hade spruckit på dessa. Så går det tydligen ibland då man letar billigaste reservdelarna på ebay.de. Jag bytte ju båda dessa för inte så länge sedan.

Ang. styrleden så är det inte så mycket att säga, har köpt en ny och ska byta den så snart vi får tillbaka bussen. Toeinställning har jag ganska bra koll på numera efter att ha meckat hårt med det på BMWn.

Vänster inre styrled, samt fjäderbensl*gringarna får vara så länge. Hade ett knakande ljud från fjäderbensl*gringarna just under förra hösten som sedan försvann då det blev kallar och har inte återkommit förrän nu igen så jag antar att det förvärras av det fuktiga klimatet. Blir det för allvarligt ska jag lära mig hur man tar lös fjäderbenen fram och på samma gång byta stötdämparna fram.

Man kan ju tycka att det är mycket som börjar ge upp i framvagnen men den har ju ändå rullat uppemot 24.000mil och då brukar man ju behöva byta ut en del komponenter i framvagnen. Var ju på samma sätt med gamla bussen som vi köpte då den hade gått motsvarande mil och där bytte jag ut det mesta i framvagnen vid samma miltal så det är ju inget konstigt egentligen.


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Oktober-05 at 18:06
Hämtade hem kärran igår efter två veckors(minus en dag) bortavistelse. Den nya bakluckan och den nylackade stötfångaren såg fina ut. Kollade dragkroken och minsann, de hade bytt hela draganordningen till en ny modell och inte bara själva löstagbara delen som jag hade fått intryck av att de skulle göra. Det var ju positivt då den gamla kärvade lite i låset då förra ägarna slarvat bort täckbrickan till låset.

Väl hemkommen i kvällsmörkret ute på gården så satte jag igång med att kontrollera det stora glappet i höger yttre styrled och minsann var det ett rejält glapp där som måste åtgärdas på stört. Hade förberett operationen och handlat en yttre styrled på Autoexperten för ca 700:- inklusive 10% rabatt för att man letar upp artikelnr själv via deras hemsida.

Nu hade jag tänkt göra en lite fotostory av denna operation men som vanligt inbjöd inte varken väder eller tidpunkt till några sådana utsvävningar utan jag koncentrerade mig på att bli klar så snart som möjligt. Pallade upp höger fram, lossade muttern till den glappande kulleden som inte riktigt ville lossna utan kulleden släppte istället oväntat från sitt fäste i fjäderbenet så jag fick inte användning för min fina KamasaTools kulledsavdragare som jag köpte samtidigt som styrleden. Detta gjorde det svårt att få lös muttern så det fick bli vinkelslipen för att kapa bort den istället.

Nästa steg var att lossa stoppmuttern på insidan av andra änden på styrleden och sedan försöka skruva lös styrleden. Den satt rätt ordentligt så det fick bli lite värme med en gasolbrännare modell mindre. Det funkade och den kunde skruvas lös.

Skruvade sedan dit nya, stoppmuttern i samma läge och till sist fast med kulleden. No problems! En liten provtur och se att inget kändes konstigt och det gjorde det ej heller.

Som avslutning får jag väl redovisa vad verkstaden skulle tagit för kvällens operation:
  • Arbetskostnad 780,60:-
  • Materialkostnad 807,30:-
  • Summa: 1587,90:-
Nu har jag ju inte gjort någon Toe inställning, får titta på det om jag tycker den känns konstig efter lite mer körning. Har också studerat på T5-forumet hur man plockar lös fjäderbenen fram och det verkar inte vara alls speciellt knepigt, typ 45 min per fjäderben. Får se om det blir en sådan operation här lite senare. Det verkar ju helt klart värt ett försök om man kollar på vad verkstaden vill ha för in- och urmontering av fjäderbensl*ger båda sidorna, nämligen: 4549,37:-




-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Oktober-21 at 00:35
Heder åt plåtverkstaden på Engströms bil i Linköping. Upptäckte att de under bytet av bakluckan även passat på att byta båda glödlamporna till innerbelysningen bak, satt in nya lampinsatser till nummerplåtsbelysningen varav ena var dassig tidigare, samt att de bytt till nya reflexer i kofångaren bak. Som slutkläm hade jag även fått en ny regplåtshållare där det nu står Engströms bil istället för Toyota i Linköping...känns bättre Tongue.

Det blev ju kallväder här så jag slängde på höstdäcken, dvs de odubbade vinterdäcken och då passade jag på att undersöka framvagnen vidare. De talade ju bl.a. om ett mindre glapp i den vänstra inre styrleden. Något sådan kunde jag inte finna, däremot fann jag ett rejält glapp i den vänstra undre spindelleden! Hur hade de kunnat missa detta? Måste ha misstagit glappet i spindelleden för den inre styrleden.

Bilder lättar ju upp texten en aning så här kommer en bild på den demonterade spindelleden Tongue.



Handlade en ny led på Autoexperten för knappt 400:- och har bytt den ikväll. Inga konstigheter förutom att nu fick verkligen min nya avdragare modell kraftigare verkligen bekänna färg då leden satt ordentligt fast. Den fungerade galant. En liten knepighet var dock att till de två skruvarna som håller fast leden i fjäderbenet var man tvungen att ha en XZN M14 hylsa, även kallad 12-tandad. Lyckligtvis hade de en hemma i butiken idag på Mekonomen i Linköping och den kostade en slant den med ca 180:-. Det finns dock fler skruvar på bussen som har denna så den lär nog komma till användning fler ggr!



Dieselvärmaren har ju lagt av i våras. Misstänkte glödstiftet så jag plockade isär värmaren på plats i bilen. Ska man nog inte göra egentligen för det var lite svårt att komma åt, men det gick! Glödstiftet var helt och fint så det var bara att skruva ihop. Nästa steg var att plocka fram mitt VCDS-kit som jag skaffat strax efter vi köpte bussen för att kolla felkoder med och annat bra. Fick kontakt med bussen men inte med värmaren. Värmaren styrs via CAN-buss och alla system som pratar med värmaren och via CAN-buss indikerade på samma sak, ingen kontakt med styrenheten för värmaren. Denna sitter ju i dieselvärmaren och den har faktiskt betett sig märkligt då och då genom att starta enbart förbränningsluftsfläkten då man öppnar en bildörr t.ex. Nu har den alltså helt dött!

Hittade en ny styrenhet på ebay.de för en dryg tusenlapp. Denna ligger just nu på Ica Supermarket och ska hämtas i morgon. Sedan ska jag undersöka om det räcker med att bara byta själva kretskortet eller om man måste byta hela delen som kretskortet sitter monterat i. Hoppas på det första alternativet. Måste ha igång värmaren snart för då temperaturen kryper ned mot noll grader så klarar motorn inte att hålla arbetstemperaturen på 90 grader utan stannar vid 70 grader. Skulle nog bli rätt kyligt i bussen vid mer minusgrader plus att motorn inte mår så bra av det heller!

Slog till på ett par kraftigare stabilisatorstag den här gången, ett par HPS från Mapco:



HPS " High Performance Standard "

DELAR FÖR TUFFARE KÖRNING

Artiklar framtagna för ökad livslängd och längre service intervall. Kullederna högglanspoleras till 2µ(my), damasker har fått en materialblandning som klarar större temperaturområde och har högre motståndskraft mot yttre påverkan som olja, fett, alkaliska medel samt hårdare material typ sten. Profilförändringar är gjorda på tätningsspår som medför minskad risk för läckage. Stabiliseringsstagens axeldiameter är ändrad till 12mm. Körstabilitet förbättras och motståndet för böjning ökar. Stagen målade med speciell rostskyddsfärg. Tillsatser i fettet gör att damask ej " klibbar " mot leddelen.
Stagen håller OE kvalitet.


Pris ca: 360:- st med Autoexpertens rabatt på 10% om man själv letar fram artikelnumret!

De ser lite fetare ut än standard:




-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-Oktober-23 at 18:39
Hämtade ut den nya styrenheten till dieselvärmaren och så här såg enheten ut:



Fyra skruvar och lyft på locket:



Lossa en liten skruv till och kretskortet är loss, inte så knepigt alls och borde gå smidigt att komma åt och bara byta det på värmaren som sitter under bussen!





-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-November-05 at 12:28
Det var enkelt att byta ut styrenheten på plats, bara att lossa hela värmaranordningen och sänka ned den en aning så kom man åt att byta styrenheten.

Så funkade då värmaren som den skulle sedan...nej! Försökte starta den med manöverenheten i taket men ingen reaktion. Hmm, kopplade upp bussen mot datorn igen och nu fick jag kontakt med styrenheten i alla fall. Kunde konstatera att den var spärrad.

Letade fram instruktionerna hur man låser upp värmaren via VCDS och det fungerade, nu var värmaren ej längre spärrad. Fungerade den...nej!

Hmm koppla upp igen och mera felkoder, från glödstiftet. Kan det varit paj i alla fall? Nåväl raderade felkoderna och försökte starta värmaren igen men inget liv och inge nya felkoder heller när jag läste av styrenheten igen senare...märkligt!

Nu lovade SMHI kallare väder så jag bestämde min för en ny omgång med värmaren i går kväll. Ryckte isär alla kontakter och mätte glödstift, som gav samma värden som det ”nya”. Kopplade in det ”nya” men ingen reaktion nu heller. Tjuvkopplade doserpump, cirkulationspump och allt verkade fungera….

Gav upp efter ca 1,5 timme och skruvade ihop allt.

Nu kommer vi till det spännande för under tiden jag meckat hade det blivit kallare, <7 grader och när jag startade bilen så hoppade värmaren igång, gick hur bra som helst.

Lite efterforskningar i problemet nu på morgonen så visar det sig att jag har ersatt den trasiga styrenheten med en styrenhet till en värmare med enbart tillsatsvärmarfunktion. Det innebär att den ej svarar på direkt styrning via klockan som sitter i taket.

Hmm, inte konstigt att jag inte fick någon reaktion. Värmaren funkar ju men utan möjlighet att köra den som parkeringsvärmare och det är ju huvudsaken så vi slipper åka omkring i en kall bil i vinter. Har inte heller använt parkeringsvärmarfunktionen så ofta på bussen egentligen!

Finns då två alternativ, hitta en ny styrenhet med rätt nummer eller att skaffa en ytterligare styrning av värmaren(standard webasto klocka eller fjärrstyrning) för det funkar då man kan koppla in sig på Pin1 på styrningen av värmaren(som normalt ej används av VW) och starta värmaren direkt. Då ska även allt det andra såsom pumpar och kupéfläkt fungera rakt av med).

Hade en telestart med fjärrkontroll till förra BMW 320dn som jag gillade så jag ska se om jag kan hitta en sådan modul på ebay.de till ett vettigt pris, vore ju den trevligaste lösningen.



-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2010-December-11 at 13:47
Märkte igår kväll då det var ca -10 grader att bussen gick lite kall och att värmaren inte brummade längre!

Frågade frugan om hon kört på reserven och blivit uppmanat att fylla på tanken och det hade hon för någon vecka sedan. Aha, kan den ha låst sig nu då.

Plockade fram VCDS och fick kontakt efter lite strul med min 25 meters aktiva USB förlängare som inte trivdes så bra i minus tio grader Smile. Såg att värmaren var blockerad och aktiverade den igen. Startade bussen och testade, japp nu hoppade den igång igen!

Himla irriterande feature det här med att värmaren låser sig vid låg soppanivå Angry.


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2011-Juli-20 at 00:54
Nu är det ju sommar och varmt och vinterns värmarproblem känns avlägsna, men så här gick den historien. Jag skaffade en fjärrstart för att kunna starta värmaren med manuellt också men jag slog till på fel modell. Det var T91 jag köpte med VW märkning på vilket visade sig vara helt galet för det skulle varit en T90 "utan" VW märkning på för att kunna starta tillsatsvärmaren med manuellt!

Nu hade jag alltså en fjärrstart som bara pratade CAN och en värmare som bara gick då motorn gick...tillbaks på ruta ett!

Hittade dock en begagnad riktig parkeringsvärmare på en lokal bilskrot, en från 2006 för 1500:-. Flyttade över styrkortet från denna och vips så fungerade styrningen i bilen igen, men nu fungerade även fjärrstarten med Tongue. Denna modell från 2006 har även nyare programvara som INTE blockerar värmaren då tanken går ned på reserven...vilket känns otroligt trevligt faktiskt!



Lånade en lyft i vintras för byte av pendelstagen innan det var dags för besiktning, passade då på att dra den extra ledningen från värmaren till fjärrstartens mottagare som nu är placerad under förarstolen. Värmaren sitter ju lite väl undangömd under diverse plast, men på bilden nedan så ser man den när plasten är borta.



Nu är det som sagt sommar och kärran har fått sig en ordentlig genomgång på utsidan, polering och vaxning.








-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2011-Augusti-17 at 21:13
Nu på semester med bussen, närmare bestämt Mellbystrand.

Innan denna semesterresa hade jag lämnat in bussen till Engströms pga startproblemen efter att den stått över natten. Det finns nämligen några o-ringar som sitter på varje insprutare som med tiden blir hårda och då läcker de diesel in i förbränningsutrymmet då bilen står. Misstänkte att det var dags att byta dessa och då man då måste lossa insuget och för detta sätta fronten i serviceläge så orkade jag mig inte på det själv. Kostade förstås en slant och passade då även på att låta dem kolla upp glödstiften.

O-ringarna var inte i så dåligt skick så de gått sönder men hårda så de kunnat läcka. När de mätte glödstiften så var de tre första paj så då bytte de alla fem.

Nu startar bilen utan problem ur länge den än stått och det var nog mest tack vara glödstiften. Känns inte som ett helt onödigt arbete med bytet av o-ringarna men hursomhelst hade man varit tvungen att lossa insuget och då sätta fronten i serviceläge även för bytet av glödstiften så det känns som om det var rätt att göra!

Resan ner gick utan problem men nu verkar det som om bromsskivorna fram har blivit skevaConfused. Skakar som satan då man bromsar lagom hårt, försökte mig på att ge mig ut och tokbromsa bort det under en 10x tokbromssession men det verkade inte fungera.

Det är nog femte sommaren vi är här men denna gången har vi det absolut finaste huset hittills:



Här badas det varje dag och nytt för denna resa är att det nu även ska fiskas Lax i Lagan, alldeles i Laholm. Är man i Mellbystrand är det ju nästan obligatoriskt med en tur med bilen längs stranden:








-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2012-Januari-12 at 13:01
Av en slump, då jag surfade runt på Blocket så hittade jag vår minibuss(UFT408) syskon Tongue






-------------
// Micke >


Posted By: jbj74
Date Posted: 2012-Februari-08 at 12:18
Hej Micke,

Jag har nog samma problem som dig med min Webasto... Styrkortet är trasigt säger verkstaden. Angry

Var får man tag på de prylar du nämner som behövs för nollställning av värmaren? VCDS? OBD-kontakt och kabel?
 
Mvh,
Jonas


Posted By: Micke
Date Posted: 2012-Mars-08 at 11:27
Hej,

Jag köpte mitt interface direkt från Kina, ser nu att det finns motsvarande på Tradera: http://www.tradera.com/vag-com-vcds-10-6-2-43-hex-usb-can-obd2-felkodslasare-auktion_340940_150962590 - http://www.tradera.com/vag-com-vcds-10-6-2-43-hex-usb-can-obd2-felkodslasare-auktion_340940_150962590

Dessa interface är dock lite ostabila av förklarliga skäl då tillverkaren av VCDS genom sin programvara "känner av" om det är ett piratinterface och avaktiverar det. Det sägs att programmet bränner sönder det!

Det är dock ej hela sanningen för vad som händer är att programvaran programmerar om ditt VCDS-interface till ett okänt USB anslutet föremål så att du inte längre kan köra VCDS, för den hittar inget interface.

Det finns programmerare att ladda hem och instruktioner om hur man återställer det när det händer, för det gör det(I alla fall med mitt).


-------------
// Micke >


Posted By: Micke
Date Posted: 2016-Oktober-20 at 17:03
Okej, det var ett tag sedan jag skrev något här...men ja bussen finns kvar i familjen. Hade glömt av att jag hade detta forum, men så fick jag ett samtal av en som hade samma märkliga problem med dieselvärmaren vars förbränningsfläkt hoppade igång lite sporadiskt, som när man öppnar förardörren!

Några saker utöver det vanliga har väl inträffat, dessa förbaskade tryckslangarna till turbon som hoppade isär då och då blev jag less på och skulle få att sitta ihop ordentligt...det gick inget bra. Inte alls bra Smile då kalaset slutade med att de hoppade isär ändå och dessutom sög in delar av konstruktionen in i motorn och krökte två ventiler Dead!

Så det blev till att lyfta toppen och byta dessa...alltid lär man sig något... Beställde en verktygssats från ebay.de för allt är ju special på denna motorn med kuggdriften. Minns inte att det var några speciella svårigheter med allt jobb.




Strax därefter havererade turbon, när jag bytte denna såg jag att någonting hade förmodligen passerat ut också så turboraset hängde ihop med föregående problem.

Sedan vattenpumpen, som har en intressant montering på dessa motorer p.g.a. kuggdriften. När vattenpumpen ger sig börjar den läcka...kylarvätska in i motorn, det hamnar i oljetråget. Så försvinner det kylarvätska, kolla undersidan av oljepåfyllningslocket! Är det kladdigt så är pumpen kass!

Nya verktyg! specialavdragare behövs för att demontera men proceduren och åtkomsten är riktigt enkel. Det blir dock till att byta olja och filter i samband med bytet av pumpen om det gått så långt så att det läckt i oljan! Sedan kan oljenivåsensorn spöka lite efteråt och larma för låg oljenivå...antar att den kladdat igen. men det försvann så småningom. Nu i skrivande stund har samma problem med kylarvätska i oljan uppenbarat sig igen, så jag antar att det är bäst att satsa på en vattenpump med bra kvalitet, det gjorde jag inte första gången (bara beställde någon på ebay.de).

Nu i somras 2016 då kärran rullat drygt 32.000 mil så var det dags för kopplingen att ge upp. Var eventuellt bara slavcylindern som havererade, men då proceduren för att byta denna (och hela kopplingen) är hyftsat omfattande så tog jag chansen och beställde ett kit komplett med allt, inklusive nytt dubbelmassesvänghjul via ebay.de. Grejerna kom dock från Polen, ca 7000:- för allt original LUK.



Mycket som skulle bort för att komma åt, hela hjulupphängningen fram med aggregatbalk, växellådan bort (var nog jobbigaste momentet). Den något intressanta upphängningen med stegarna på bild var bara att hänga upp själva motorn i för att sedan kunna sänka den ca 10 cm så växellådan gick att få bort!



Tung pjäs den växellådan!

Nu rullar kärran vidare mot nya äventyr...32.000mil till kanske Big%20smile.


-------------
// Micke >



Print Page | Close Window