www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Mekartips - Byte av lager växellåda, ingående axel

 Post Reply Post Reply
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mekartips - Byte av lager växellåda, ingående axel
    Posted: 2010-April-16 at 09:37
Beskrivning:
Har du ett rasslande ljud från din Getrag 240/260 växellåda som hörs då ingen växel är i (oljudet försvinner då kopplingspedalen trycks ned) så är det troligtvis lagerljud från det kombinerade kul-/rulllagret på den ingående axeln. Lagret går att byta utan att öppna lådan och det är inte heller särskilt svårt. Så här gjorde jag på min Getrag 240.

Svårighetsgrad: 2 - 3
Verktyg: - 10'ans hylsnyckel
              - Låsringstång
              - Glidhammare
              - Rörbit som passar om den ingående axeln.
Tid: 0.5 - 1 h med lådan urmonterad.

Utförande:

1. Så här ser det ut med lådan urmonterad.



2. Lossa de sex bultarna på axeltätningen och demontera denna så ser det ut så här. På bilden nedan är även låsringen framför lagret, samt brickan mellan denna och lagret borttagen (jobbigast med hela arbetet var att ta loss låsringen!)



3. Har sett att det finns speciella avdragare som man kilar fast mellan kulorna i lagret men det fungerade bra med en vanlig glidhammare och det tunna skruvformade verktyget som man kan kila fast på samma sätt enligt bild nedan. Lagret satt inte hårt i godset utan kom ut lätt med ett sl*g med hammaren.



4. För att montera det nya lagret så trycker man först dit det med handkraft för att sedan använda insidan av det gamla lagret som man lägger mot utsidan av det nya. Detta för att utöva kraft enbart på ytterbanan av lagret, den inre banan gled lätt på axeln. Med en lagom rörbit som ryms över den ingående axeln knackar man sedan försiktigt dit det nya lagret. Jag hade en ganska tung rörbit som jag kunde knacka med.

5. Klart, lagret på plats och även bricka och låsring. Har det varit oljeläckage kring den ingående axeln passar man även på att byta packboxen som sitter inuti axeltätningen innan man monterar denna.



Lycka till!


Edited by Micke - 2010-April-16 at 10:06
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down