www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Tillverkning av utrustning, sk "Useful devices"! > Hemmabyggen
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Fruktpress

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fruktpress
    Posted: 2009-Augusti-25 at 16:32
På en gård som vår med 15st äppelträd så får vi vanligtvis en hel massa äpplen (i år verkar det knapert dock!). Något som då vore bra att ha är en fruktpress så man kan pressa sig egen äppelmust, för att dricka som den är eller om man vill tillverka äppelcider av den.

Vi var en höst på Backaberg i Linköping, medans det fannns kvar och hade med oss äpplen som vi gjorde must utav och jag tänkte redan då att en sådan apparat skulle man ju kunna tillverka själv...för de är ruggigt dyra att köpa om man vill ha en lite större modell, se www.fruktpress.se.

Efter att ha studerat ovanstående fruktpressar, samt en hel massa andra liknande modeller på internet, i tyskland på www.ebay.de finns det allltid ett helt gäng till salu, så skred jag till verket med slöjdandet och svetsandet. Hade diverse bra att ha prylar hemmavid så det enda jag behövde handla för att tillverka dennna fruktpress var gängstången och muttrarna så kostnaden landade på blygsamma 200:- vilket var helt ok!

Det blev en riktigt rejäl pjäs som rymmer 36 liter, dvs lite större än de största "vanliga" fruktpressarna man kan köpa för privat bruk.

Nu återstår bara att provköra den då äpplena mognat, hoppas den håller Smile.

Edited by Micke - 2009-September-14 at 20:59
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-September-14 at 20:59
Så här fruktpressen ut:

Hittade fina MC handtag på Biltema som passade perfekt på rundstången så nu ser den riktigt frän ut!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-05 at 19:41
Ser att jag glömt skriva att vi provade fruktpressen förra hösten och den fungerade mycket bra. I år har det varit dåligt med friska äpplen så det är tveksamt om den kommer till användning!

Lotta blev sugen på en annan typ av äppelpress så om det är någon som är intresserad av denna så kan den vara till salu!
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down