www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > VW Multivan T5 2.5 TDI (174hk)
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Byte av frihjul och torsionselastisk koppling

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byte av frihjul och torsionselastisk koppling
    Posted: 2009-Augusti-17 at 20:42
Lagomt mitt i sommaren så slutade AC-anlggningen att kyla! En stunds läsning på det tyska VW T5 forumet, http://www.t5-board.de gav till känna att det troligtvis var den torsionselastiska kopplingen som driver AC-kompressorn som hade gett upp...och det var det. Rättare sagt frihjulet som sitter på kompressorn som drivs via kopplingen som hängt sig och i sin tur orsakar haveriet på kopplingen.

Fanns ingen på det tyska forumet som gjort bytet själv då man enligt VW måste tömma kylanläggningen på gas, demontera kompressorn och sedan montera lös frihjulet. Studerade instruktionerna på https://erwin.volkswagen.de och de sa desamma.

Jag tyckte det borde gå utan att demontera kompressorn så jag tog en tur till VW verkstaden i Linköping och frågade en mekaniker om man verkligen var tvungen att demontera kompressorn och han sa att nej det behövs inte, det går att byta frihjulet på plats! Pefekt! Jag skaffade ett verktyg som används för demontering av frihjul på generatorer som har sådana då de hade samma hylsstorlekar, 12 tand M10/XZN33 och det passade bra efter liten modifiering, vilket innebar att slipa ned kanten på den mindre bitsen så hylsan kunde dras längre ut på axeln (för det var tätt mellan inre axlen på kompressorn och frihjulet).

Pallade upp bilen på ena sidan fram och demonterade ljuddämpningen under motorn och delen som sitter för kopplingen och frihjulet. Sedan lossade jag på kompressorn och den var då så lös att det gick bra att få in verktyget och med en 17 ringnyckel runt den stora hylsan som jag stödde mot frambalken som mothåll så kunde jag lossa frihjulet genom att vrida kompressoraxeln medurs...men den satt bänghårt. Så viss orsak finns det till att de skriver att man ska demontera kompressorn innan man byter frihjulet, men det är inte omöjligt att byta utan själv!

Den stora poängen i det är ju att man sparar åtskilliga tusenlappar i arbetskostnad då arbetet då blir ganska omfattande för ett så egentligen litet arbete!

Kostnaden för reservdelarna var knappt 1200:- + 800:- för frihjul, samt kopplingen!

Den röda pilen visar kanten jag var tvungen att slipa ned för att få hylsan längre ut på bits axeln.

Innan gick den bara så här långt ut...

Men för att den skulle passa var den tvungen att komma så här långt ut.

Nu kyler AC-anläggningen finfint igen!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Augusti-25 at 16:57
Denna manöver med frihjulsbytet utan att tömma kylmedelskretsen och demontera kompressorn ledde till förundran och beröm från några av de tunga profilerna på www.t5-board.de vilket var riktigt roligt:

Hittade nedanstående i en annan tråd på forumet: 
Zitat:
Kann man die Gateskupplung und den Freilauf tauschen ohne das Kältemittel abzulassen?
Hallo Jojo*s

Bemühe mal die Suche. In den letzen paar Tagen, hat ein User geschrieben, dass er es geschafft hat die Gateskupplung zu tauschen ohne den Kompressor abzubauen. Dies hat selbst die Kenner des T5 hier im Forum erstaunt. Vielleicht lohnt es sich dort mal nach zu lesen.

Gruss Thomas

Översättning:

Kan man byta frihjulet och Gateskopplingen utan att tömmma kylmedelkretsen?

Under de senaste dagarna har en användare skrivit att han bytt dessa utan att demontera kompressorn. Detta har förstummat några av de verkliga kännarna av T5 på detta forum, läsvärt!

och här är tråden som jag gjorde mitt inlägg i.

Nu känner man sig duktig plus att man sparade 2-3000:- på att göra jobbet själv!
// Micke >
Back to Top
jbj74 View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote jbj74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juli-21 at 19:10
Hej,

Har kopplingen / frihjulet hållit sedan din lagning?

Jag har samma fel på min bil nu. Bytte gummikopplingen för 2 månader sedan och den är trasig igen. Nu skall jag byta frihjulet också...

Mvh,
Jbj74
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juli-21 at 20:11
Japp den håller än, läste om andra som bara bytt bara gummikopplingen och upplevt samma sak.

Däremot fick jag fylla på lite kylmedel nu i sommar då jag tyckte den kylde lite dåligt plus att det blev riktigt stora pölar då man stannade. För lite kylmedel gör tydligen att evaporatorn fryser ihop efter ett tag och kylan avtar. Precis vad som hände på långturer.

Så var det förra sommaren medan AC'n fungerade som den skulle men nu kyler den riktigt bra igen.

Hade köpt på mig ett top-up kit med två burkar R134a och slang med manometer, behövdes bara lite grann ur ena burken och svårt var det inte heller!
// Micke >
Back to Top
jbj74 View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote jbj74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juli-23 at 14:34
Har precis hämtat bilen efter grundservice och bytet av frihjul och "gummit". Nu fungerar allt igen. Jag fick dessutom tillbaka pengarna från mekonomen för det gamla gummit som höll 2 månader! VW-handlaren debiterade endast 0,6 h för bytet eftersom jag sagt att jag vet att kompressorn inte behöver demonterats

Förresten hur pass bra instruktioner finns det på erwin.volkswagen.de? Är de värda priset? Vilka språk finns de på?
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juli-24 at 19:03
Kul att det fungerar igen! Nu verkar värsta sommarvärmen ha tagit slut men det är ju skönt med en fungerande AC-anläggning som avfuktar luften vid regnväder med.

Schysst av Mekonomen att ge pengarna tillbaka, heder åt dem!

Bra jobbat med bara 0.6h arbetstid för bytet Clap. Följer de Erwin så debiterar de ju för demontering av kompressorn även om de nu inte gör det i praktiken...vilket de nu inte verkar göra!

erWin är ju VAGs egna instruktioner och jag har betalat för 2ggr för en timme då jag skulle kolla upp några saker. De är bra och ska ju täcka allt man kan behöva mecka med, plus kända fel och brister. Finns i flertalet språk. Jag kan bara jämföra med BMWs motsvarande TIS och då kändes erWin lite fattigare, men jag jag tror nog allt man kan behöva finns där ändå!
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down