www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > VW Multivan T5 2.5 TDI (174hk)
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ny familjebuss inköpt!

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juni-03 at 11:45
När jag åkte bakom Lotta som körde bussen i förrgår så la jag märke till hur mycket svartrök den rök, hmmm skumt!

Igår kollade jag upp vad som kunde vara galet. Först misstänkte jag vakuumstyrningen till turbon men den var hel. Kollade sedan tryckrören och minsann hade en anslutning nästan helt hoppat lös. De är inte så himla bra konstruerade de där anslutningarna tycker jag. Nu ryker den i alla fall inget längre!

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juni-07 at 15:32
I fredags, då jag skulle in på kvällen till linköping och hämta Lotta som kom med bussen från Stockholm hände något spännande. Alla barnen med i bilen så klart och strax innan Linköping så sa det Poofff då jag drog på. Hmmm...den där tryckslangen! Jovisst nu hade den lossnat rejält. Fick stanna och få den tillbaka på plats i skumrasket, gick väl bra...trodde jag.

Hann bara komm några meter så sa det Poofff! igen och då jag stannade nu var dessutom klämman borta. Tryckte dit slangen igen och nu gick även bilen i Limp-home mod resten av biten till Linköping, kulkul!

Nåväl, väl framme på stationen kunde jag konstatera att klämman lagt sig på botten av undre motorskyddet och jag lyckades faktisk få in en arm och fiska upp den. Fick den på plats och kunde köra normalt, men med en lätt fot på gaspedalen ända hem.

Dagen efter plockades de två tryckrören ut ur bussen och jag kunde konstatera att ena klacken i plåt som klämman ska låsa mot hade nötts ned så den smet förbi klämman.

Bara att plocka fram MIG'en och bygga upp nytt material och sedan slipa ned till ny klack, gick hur bra som helst faktisk. Håller gör det med...verkar det som:-)
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juni-18 at 10:15
Tryckrören håller tätt så det var en bra lagning Wink.

Igår bytte jag båda stötdämparna bak. Jag hade lagt märke till att den kändes lite väl gungig baktill så jag letade efter nya dämpare och fann ett par på skroten faktisk.

Att köpa dämpare på skroten kan ju kännas lite fel då de har som standard att ta halva nypriset på alla delar utan hänsyn till skick och att då köpa en slitdel som stötdämpare som gått säg 10.000 mil för halva nypriset känns ju inte helt rätt! Nu hittade jag dock ett par från en kärra från 2007 som bara gått 700 mil så då kändes det inte alls fell.

Bytet gick supersnabbt och när man hade gamla och nya dämparna i handen och drog i dem så var det svårt att känna någon jätteskillnad på dem men när jag monterat dem och åkte ut på en provtur var skillnaden som natt och dag. Inget mer gung och krängande i sidled och ordet strykjärn dök upp i mitt huvud. Ja jämförelsevis med hur den var tidigare alltså, riktigt strykjärnskänsla har ju inte dessa stora tunga bilar nånsin direkt Smile.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juli-21 at 20:22
Nu har bussen varit med om två långkörningar, ja först en inte så lång ned till Mellbystrand. Sedan en till Piteå tur och retur, det var lite längre(2x109mil).

Allt har gått bra förutom att vi blev påkörda bakifrån vid en stop skylt då vi skulle svänga av E4'an vid Ljungby. Ser ut som om dragkroken blivit intryckt lite men det ska verkstaden få kolla upp.

Under andra långturen blev jag imponerad över den låga förbrukningen på 0.68 l/mil, inte dåligt.

När vi sedan kom hem så gav jag mig på att fylla AC-anläggningen då jag tyckte att den slutade fungera efter ett tag på långturerna, eller åtminstone minskade i effektivitet. Hade köpt på mig ett top-up kit förra sommaren men som inte kom till användning förrän nu. Fyllde på med knappt en halv burk R134a och nu blev det riktigt bra kyla i bussen, även vid 30 plus som det var här i byn då vi kom hem från Piteå.


Edited by Micke - 2010-Juli-21 at 20:22
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juli-27 at 22:35
Bussen har fått två nya sommardäck bak, Continental 4x4 Contact 215/65-16. Upptäckte då jag hade lös höger bakhjul att bromsen låg an lite. Det visade sig att ena glidbulten hade rostat fast och kolven gick aningen trögt den med. Jag tog lös och smörjde upp glidbulten och motionerade kolven in/ut, få se om det hjälper annars får det bli en mindre renovering där jag plockar ut kolven.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-September-01 at 19:56
Bilar är fantastiska, inte bara att åka i då. Genom att dela bilintresse via olika bilforum som t.ex www.autopower.se kan man träffa och lära känna nya vänner. Det kan även hända via ett pyttelitet forum som detta!

När jag kom hem idag berättade största tjejen att det snart skulle komma ett bud med "någon grej" och strax därefter dök detta upp:



Vilken överraskning! Det var från Urban som jag hjälp lite med information om bilmodellen inför ett eventuellt köp, som sedan blev verklighet.

Det var några till i familjen som också uppskattade gåvan och de fick faktiskt provsmaka även om det inte var lördag Smile.



Tack Urban och lycka till med den nya familjemedlemmen!


Edited by Micke - 2010-September-01 at 20:02
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-01 at 10:56
Just nu är bussen på verkstad sedan tisdagen förra veckan. Planen var att dragkroken som fick sig en smäll i somras skulle bytas(bara den löstagbara delen), samt att bakre kofångaren skulle lackas om. Då det hade börjat krypa lite rost längst nedtill på bakluckan så kollade jag med dem om det var något som kunde fixas samtidigt på egen bekostnad.

Efter de tog in bilen så hörde de av sig och sa att bakluckan kunde gå på rostskyddsgarantin och vi skulle få en helt ny lucka, det var inte illa. Därav den långa verkstadstiden. Nu skulle den varit färdig igår men de hade blivit tvungen att skicka tillbaka luckan till lackeringen igen då de hittat brister i lackeringen då de skulle montera denna, hoppas de hinner fixa den tills idag då jag börjar sakna bussen. Har en V70 som ersättningsbil men den är ju så liten Wink.

Eftersom bussen ändå stod hos Engströms och det även var dags för service precis nu så tänkte jag att det kanske hade möjlighet att serva den under tiden och det gick ju bra. En intervallservice plus att jag lät dem byta frihjulet som sitter på generatorn. Dessa frihjul är ju inte direkt roliga måste jag säga. Jag bytte ju på AC'n själv då det pajjade förra sommaren men för att komma åt frihjulet på generatorn måste man demontera AC'n igen, sedan servopumpen. För att komma åt behöver man dessutom ställa fronten i serviceläge som kräver vissa specialverktyg. Dessa kan man iofs tillverka men jag kände inte att jag ville börja mecka med det själv så jag betalade för jobbet istället. 10500:- gick intervallservicen plus frihjulsbytet på, lite svettigt.

Dessa frihjul ska bytas vid följande intervall: AC'n 15.000 mil och generatorn 18.000 mil men man brukar byta båda vid 15.000 mil då arbetet är så pass omfattande del av kostnaden. Inget det direkt talas om angående dessa bilmodeller som är befriade från kostsamma kamremsbyten...men frihjulsbytet är ju lika kostsamt Confused.

Sedan hade de förstås hitta "några saker" under servicearbetet som de undrade om jag ville ha fixade, hmm okej.

Det var:
  • höger yttre styrled, stort glapp
  • vänster inre styrled, mindre glapp
  • krängningshämmarstagen båda sidor, samt bussningar krängningshämmaren.
  • vänster  fjäderbensl*gring, lite trög
Detta kalaset skulle gå på ca. 9000:- plus lika mycket i arbete ungefär...hmm nja jag vill inte lägga ut det just nu i alla fall Smile. Plus att det gör jag nog helst själv.

Ang. krängningshämmarstagen så la jag märke till att gummibälgarna hade spruckit på dessa. Så går det tydligen ibland då man letar billigaste reservdelarna på ebay.de. Jag bytte ju båda dessa för inte så länge sedan.

Ang. styrleden så är det inte så mycket att säga, har köpt en ny och ska byta den så snart vi får tillbaka bussen. Toeinställning har jag ganska bra koll på numera efter att ha meckat hårt med det på BMWn.

Vänster inre styrled, samt fjäderbensl*gringarna får vara så länge. Hade ett knakande ljud från fjäderbensl*gringarna just under förra hösten som sedan försvann då det blev kallar och har inte återkommit förrän nu igen så jag antar att det förvärras av det fuktiga klimatet. Blir det för allvarligt ska jag lära mig hur man tar lös fjäderbenen fram och på samma gång byta stötdämparna fram.

Man kan ju tycka att det är mycket som börjar ge upp i framvagnen men den har ju ändå rullat uppemot 24.000mil och då brukar man ju behöva byta ut en del komponenter i framvagnen. Var ju på samma sätt med gamla bussen som vi köpte då den hade gått motsvarande mil och där bytte jag ut det mesta i framvagnen vid samma miltal så det är ju inget konstigt egentligen.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-05 at 18:06
Hämtade hem kärran igår efter två veckors(minus en dag) bortavistelse. Den nya bakluckan och den nylackade stötfångaren såg fina ut. Kollade dragkroken och minsann, de hade bytt hela draganordningen till en ny modell och inte bara själva löstagbara delen som jag hade fått intryck av att de skulle göra. Det var ju positivt då den gamla kärvade lite i låset då förra ägarna slarvat bort täckbrickan till låset.

Väl hemkommen i kvällsmörkret ute på gården så satte jag igång med att kontrollera det stora glappet i höger yttre styrled och minsann var det ett rejält glapp där som måste åtgärdas på stört. Hade förberett operationen och handlat en yttre styrled på Autoexperten för ca 700:- inklusive 10% rabatt för att man letar upp artikelnr själv via deras hemsida.

Nu hade jag tänkt göra en lite fotostory av denna operation men som vanligt inbjöd inte varken väder eller tidpunkt till några sådana utsvävningar utan jag koncentrerade mig på att bli klar så snart som möjligt. Pallade upp höger fram, lossade muttern till den glappande kulleden som inte riktigt ville lossna utan kulleden släppte istället oväntat från sitt fäste i fjäderbenet så jag fick inte användning för min fina KamasaTools kulledsavdragare som jag köpte samtidigt som styrleden. Detta gjorde det svårt att få lös muttern så det fick bli vinkelslipen för att kapa bort den istället.

Nästa steg var att lossa stoppmuttern på insidan av andra änden på styrleden och sedan försöka skruva lös styrleden. Den satt rätt ordentligt så det fick bli lite värme med en gasolbrännare modell mindre. Det funkade och den kunde skruvas lös.

Skruvade sedan dit nya, stoppmuttern i samma läge och till sist fast med kulleden. No problems! En liten provtur och se att inget kändes konstigt och det gjorde det ej heller.

Som avslutning får jag väl redovisa vad verkstaden skulle tagit för kvällens operation:
  • Arbetskostnad 780,60:-
  • Materialkostnad 807,30:-
  • Summa: 1587,90:-
Nu har jag ju inte gjort någon Toe inställning, får titta på det om jag tycker den känns konstig efter lite mer körning. Har också studerat på T5-forumet hur man plockar lös fjäderbenen fram och det verkar inte vara alls speciellt knepigt, typ 45 min per fjäderben. Får se om det blir en sådan operation här lite senare. Det verkar ju helt klart värt ett försök om man kollar på vad verkstaden vill ha för in- och urmontering av fjäderbensl*ger båda sidorna, nämligen: 4549,37:-




Edited by Micke - 2010-Oktober-05 at 18:14
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-21 at 00:35
Heder åt plåtverkstaden på Engströms bil i Linköping. Upptäckte att de under bytet av bakluckan även passat på att byta båda glödlamporna till innerbelysningen bak, satt in nya lampinsatser till nummerplåtsbelysningen varav ena var dassig tidigare, samt att de bytt till nya reflexer i kofångaren bak. Som slutkläm hade jag även fått en ny regplåtshållare där det nu står Engströms bil istället för Toyota i Linköping...känns bättre Tongue.

Det blev ju kallväder här så jag slängde på höstdäcken, dvs de odubbade vinterdäcken och då passade jag på att undersöka framvagnen vidare. De talade ju bl.a. om ett mindre glapp i den vänstra inre styrleden. Något sådan kunde jag inte finna, däremot fann jag ett rejält glapp i den vänstra undre spindelleden! Hur hade de kunnat missa detta? Måste ha misstagit glappet i spindelleden för den inre styrleden.

Bilder lättar ju upp texten en aning så här kommer en bild på den demonterade spindelleden Tongue.



Handlade en ny led på Autoexperten för knappt 400:- och har bytt den ikväll. Inga konstigheter förutom att nu fick verkligen min nya avdragare modell kraftigare verkligen bekänna färg då leden satt ordentligt fast. Den fungerade galant. En liten knepighet var dock att till de två skruvarna som håller fast leden i fjäderbenet var man tvungen att ha en XZN M14 hylsa, även kallad 12-tandad. Lyckligtvis hade de en hemma i butiken idag på Mekonomen i Linköping och den kostade en slant den med ca 180:-. Det finns dock fler skruvar på bussen som har denna så den lär nog komma till användning fler ggr!



Dieselvärmaren har ju lagt av i våras. Misstänkte glödstiftet så jag plockade isär värmaren på plats i bilen. Ska man nog inte göra egentligen för det var lite svårt att komma åt, men det gick! Glödstiftet var helt och fint så det var bara att skruva ihop. Nästa steg var att plocka fram mitt VCDS-kit som jag skaffat strax efter vi köpte bussen för att kolla felkoder med och annat bra. Fick kontakt med bussen men inte med värmaren. Värmaren styrs via CAN-buss och alla system som pratar med värmaren och via CAN-buss indikerade på samma sak, ingen kontakt med styrenheten för värmaren. Denna sitter ju i dieselvärmaren och den har faktiskt betett sig märkligt då och då genom att starta enbart förbränningsluftsfläkten då man öppnar en bildörr t.ex. Nu har den alltså helt dött!

Hittade en ny styrenhet på ebay.de för en dryg tusenlapp. Denna ligger just nu på Ica Supermarket och ska hämtas i morgon. Sedan ska jag undersöka om det räcker med att bara byta själva kretskortet eller om man måste byta hela delen som kretskortet sitter monterat i. Hoppas på det första alternativet. Måste ha igång värmaren snart för då temperaturen kryper ned mot noll grader så klarar motorn inte att hålla arbetstemperaturen på 90 grader utan stannar vid 70 grader. Skulle nog bli rätt kyligt i bussen vid mer minusgrader plus att motorn inte mår så bra av det heller!

Slog till på ett par kraftigare stabilisatorstag den här gången, ett par HPS från Mapco:



HPS " High Performance Standard "

DELAR FÖR TUFFARE KÖRNING

Artiklar framtagna för ökad livslängd och längre service intervall. Kullederna högglanspoleras till 2µ(my), damasker har fått en materialblandning som klarar större temperaturområde och har högre motståndskraft mot yttre påverkan som olja, fett, alkaliska medel samt hårdare material typ sten. Profilförändringar är gjorda på tätningsspår som medför minskad risk för läckage. Stabiliseringsstagens axeldiameter är ändrad till 12mm. Körstabilitet förbättras och motståndet för böjning ökar. Stagen målade med speciell rostskyddsfärg. Tillsatser i fettet gör att damask ej " klibbar " mot leddelen.
Stagen håller OE kvalitet.


Pris ca: 360:- st med Autoexpertens rabatt på 10% om man själv letar fram artikelnumret!

De ser lite fetare ut än standard:




Edited by Micke - 2010-Oktober-23 at 18:40
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-23 at 18:39
Hämtade ut den nya styrenheten till dieselvärmaren och så här såg enheten ut:



Fyra skruvar och lyft på locket:



Lossa en liten skruv till och kretskortet är loss, inte så knepigt alls och borde gå smidigt att komma åt och bara byta det på värmaren som sitter under bussen!





Edited by Micke - 2010-Oktober-23 at 18:40
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down