www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > VW Multivan T5 2.5 TDI (174hk)
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ny familjebuss inköpt!

Post Reply Post Reply Page  <123
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-November-05 at 12:28
Det var enkelt att byta ut styrenheten på plats, bara att lossa hela värmaranordningen och sänka ned den en aning så kom man åt att byta styrenheten.

Så funkade då värmaren som den skulle sedan...nej! Försökte starta den med manöverenheten i taket men ingen reaktion. Hmm, kopplade upp bussen mot datorn igen och nu fick jag kontakt med styrenheten i alla fall. Kunde konstatera att den var spärrad.

Letade fram instruktionerna hur man låser upp värmaren via VCDS och det fungerade, nu var värmaren ej längre spärrad. Fungerade den...nej!

Hmm koppla upp igen och mera felkoder, från glödstiftet. Kan det varit paj i alla fall? Nåväl raderade felkoderna och försökte starta värmaren igen men inget liv och inge nya felkoder heller när jag läste av styrenheten igen senare...märkligt!

Nu lovade SMHI kallare väder så jag bestämde min för en ny omgång med värmaren i går kväll. Ryckte isär alla kontakter och mätte glödstift, som gav samma värden som det ”nya”. Kopplade in det ”nya” men ingen reaktion nu heller. Tjuvkopplade doserpump, cirkulationspump och allt verkade fungera….

Gav upp efter ca 1,5 timme och skruvade ihop allt.

Nu kommer vi till det spännande för under tiden jag meckat hade det blivit kallare, <7 grader och när jag startade bilen så hoppade värmaren igång, gick hur bra som helst.

Lite efterforskningar i problemet nu på morgonen så visar det sig att jag har ersatt den trasiga styrenheten med en styrenhet till en värmare med enbart tillsatsvärmarfunktion. Det innebär att den ej svarar på direkt styrning via klockan som sitter i taket.

Hmm, inte konstigt att jag inte fick någon reaktion. Värmaren funkar ju men utan möjlighet att köra den som parkeringsvärmare och det är ju huvudsaken så vi slipper åka omkring i en kall bil i vinter. Har inte heller använt parkeringsvärmarfunktionen så ofta på bussen egentligen!

Finns då två alternativ, hitta en ny styrenhet med rätt nummer eller att skaffa en ytterligare styrning av värmaren(standard webasto klocka eller fjärrstyrning) för det funkar då man kan koppla in sig på Pin1 på styrningen av värmaren(som normalt ej används av VW) och starta värmaren direkt. Då ska även allt det andra såsom pumpar och kupéfläkt fungera rakt av med).

Hade en telestart med fjärrkontroll till förra BMW 320dn som jag gillade så jag ska se om jag kan hitta en sådan modul på ebay.de till ett vettigt pris, vore ju den trevligaste lösningen.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-December-11 at 13:47
Märkte igår kväll då det var ca -10 grader att bussen gick lite kall och att värmaren inte brummade längre!

Frågade frugan om hon kört på reserven och blivit uppmanat att fylla på tanken och det hade hon för någon vecka sedan. Aha, kan den ha låst sig nu då.

Plockade fram VCDS och fick kontakt efter lite strul med min 25 meters aktiva USB förlängare som inte trivdes så bra i minus tio grader Smile. Såg att värmaren var blockerad och aktiverade den igen. Startade bussen och testade, japp nu hoppade den igång igen!

Himla irriterande feature det här med att värmaren låser sig vid låg soppanivå Angry.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Juli-20 at 00:54
Nu är det ju sommar och varmt och vinterns värmarproblem känns avlägsna, men så här gick den historien. Jag skaffade en fjärrstart för att kunna starta värmaren med manuellt också men jag slog till på fel modell. Det var T91 jag köpte med VW märkning på vilket visade sig vara helt galet för det skulle varit en T90 "utan" VW märkning på för att kunna starta tillsatsvärmaren med manuellt!

Nu hade jag alltså en fjärrstart som bara pratade CAN och en värmare som bara gick då motorn gick...tillbaks på ruta ett!

Hittade dock en begagnad riktig parkeringsvärmare på en lokal bilskrot, en från 2006 för 1500:-. Flyttade över styrkortet från denna och vips så fungerade styrningen i bilen igen, men nu fungerade även fjärrstarten med Tongue. Denna modell från 2006 har även nyare programvara som INTE blockerar värmaren då tanken går ned på reserven...vilket känns otroligt trevligt faktiskt!

Lånade en lyft i vintras för byte av pendelstagen innan det var dags för besiktning, passade då på att dra den extra ledningen från värmaren till fjärrstartens mottagare som nu är placerad under förarstolen. Värmaren sitter ju lite väl undangömd under diverse plast, men på bilden nedan så ser man den när plasten är borta.

Nu är det som sagt sommar och kärran har fått sig en ordentlig genomgång på utsidan, polering och vaxning.

Edited by Micke - 2011-Augusti-22 at 15:20
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Augusti-17 at 21:13
Nu på semester med bussen, närmare bestämt Mellbystrand.

Innan denna semesterresa hade jag lämnat in bussen till Engströms pga startproblemen efter att den stått över natten. Det finns nämligen några o-ringar som sitter på varje insprutare som med tiden blir hårda och då läcker de diesel in i förbränningsutrymmet då bilen står. Misstänkte att det var dags att byta dessa och då man då måste lossa insuget och för detta sätta fronten i serviceläge så orkade jag mig inte på det själv. Kostade förstås en slant och passade då även på att låta dem kolla upp glödstiften.

O-ringarna var inte i så dåligt skick så de gått sönder men hårda så de kunnat läcka. När de mätte glödstiften så var de tre första paj så då bytte de alla fem.

Nu startar bilen utan problem ur länge den än stått och det var nog mest tack vara glödstiften. Känns inte som ett helt onödigt arbete med bytet av o-ringarna men hursomhelst hade man varit tvungen att lossa insuget och då sätta fronten i serviceläge även för bytet av glödstiften så det känns som om det var rätt att göra!

Resan ner gick utan problem men nu verkar det som om bromsskivorna fram har blivit skevaConfused. Skakar som satan då man bromsar lagom hårt, försökte mig på att ge mig ut och tokbromsa bort det under en 10x tokbromssession men det verkade inte fungera.

Det är nog femte sommaren vi är här men denna gången har vi det absolut finaste huset hittills:

Här badas det varje dag och nytt för denna resa är att det nu även ska fiskas Lax i Lagan, alldeles i Laholm. Är man i Mellbystrand är det ju nästan obligatoriskt med en tur med bilen längs stranden:

Edited by Micke - 2011-Augusti-17 at 21:30
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2012-Januari-12 at 13:01
Av en slump, då jag surfade runt på Blocket så hittade jag vår minibuss(UFT408) syskon Tongue

// Micke >
Back to Top
jbj74 View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote jbj74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2012-Februari-08 at 12:18
Hej Micke,

Jag har nog samma problem som dig med min Webasto... Styrkortet är trasigt säger verkstaden. Angry

Var får man tag på de prylar du nämner som behövs för nollställning av värmaren? VCDS? OBD-kontakt och kabel?

Mvh,
Jonas
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2012-Mars-08 at 11:27
Hej,

Jag köpte mitt interface direkt från Kina, ser nu att det finns motsvarande på Tradera: http://www.tradera.com/vag-com-vcds-10-6-2-43-hex-usb-can-obd2-felkodslasare-auktion_340940_150962590

Dessa interface är dock lite ostabila av förklarliga skäl då tillverkaren av VCDS genom sin programvara "känner av" om det är ett piratinterface och avaktiverar det. Det sägs att programmet bränner sönder det!

Det är dock ej hela sanningen för vad som händer är att programvaran programmerar om ditt VCDS-interface till ett okänt USB anslutet föremål så att du inte längre kan köra VCDS, för den hittar inget interface.

Det finns programmerare att ladda hem och instruktioner om hur man återställer det när det händer, för det gör det(I alla fall med mitt).
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2016-Oktober-20 at 17:03
Okej, det var ett tag sedan jag skrev något här...men ja bussen finns kvar i familjen. Hade glömt av att jag hade detta forum, men så fick jag ett samtal av en som hade samma märkliga problem med dieselvärmaren vars förbränningsfläkt hoppade igång lite sporadiskt, som när man öppnar förardörren!

Några saker utöver det vanliga har väl inträffat, dessa förbaskade tryckslangarna till turbon som hoppade isär då och då blev jag less på och skulle få att sitta ihop ordentligt...det gick inget bra. Inte alls bra Smile då kalaset slutade med att de hoppade isär ändå och dessutom sög in delar av konstruktionen in i motorn och krökte två ventiler Dead!

Så det blev till att lyfta toppen och byta dessa...alltid lär man sig något... Beställde en verktygssats från ebay.de för allt är ju special på denna motorn med kuggdriften. Minns inte att det var några speciella svårigheter med allt jobb.

Strax därefter havererade turbon, när jag bytte denna såg jag att någonting hade förmodligen passerat ut också så turboraset hängde ihop med föregående problem.

Sedan vattenpumpen, som har en intressant montering på dessa motorer p.g.a. kuggdriften. När vattenpumpen ger sig börjar den läcka...kylarvätska in i motorn, det hamnar i oljetråget. Så försvinner det kylarvätska, kolla undersidan av oljepåfyllningslocket! Är det kladdigt så är pumpen kass!

Nya verktyg! specialavdragare behövs för att demontera men proceduren och åtkomsten är riktigt enkel. Det blir dock till att byta olja och filter i samband med bytet av pumpen om det gått så långt så att det läckt i oljan! Sedan kan oljenivåsensorn spöka lite efteråt och larma för låg oljenivå...antar att den kladdat igen. men det försvann så småningom. Nu i skrivande stund har samma problem med kylarvätska i oljan uppenbarat sig igen, så jag antar att det är bäst att satsa på en vattenpump med bra kvalitet, det gjorde jag inte första gången (bara beställde någon på ebay.de).

Nu i somras 2016 då kärran rullat drygt 32.000 mil så var det dags för kopplingen att ge upp. Var eventuellt bara slavcylindern som havererade, men då proceduren för att byta denna (och hela kopplingen) är hyftsat omfattande så tog jag chansen och beställde ett kit komplett med allt, inklusive nytt dubbelmassesvänghjul via ebay.de. Grejerna kom dock från Polen, ca 7000:- för allt original LUK.

Mycket som skulle bort för att komma åt, hela hjulupphängningen fram med aggregatbalk, växellådan bort (var nog jobbigaste momentet). Den något intressanta upphängningen med stegarna på bild var bara att hänga upp själva motorn i för att sedan kunna sänka den ca 10 cm så växellådan gick att få bort!

Tung pjäs den växellådan!

Nu rullar kärran vidare mot nya äventyr...32.000mil till kanske Big%20smile.
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down