www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > VW Multivan T5 2.5 TDI (174hk)
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ny familjebuss inköpt!

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny familjebuss inköpt!
    Posted: 2009-Maj-15 at 10:34
Så då var det dags att handla ett nytt familjeåk och har man vant sig vid VW Multivan är det svårt att tänka sig något annat. Bilen dök upp hos en handlare i Linköping här förra veckan och jag såg den då på blocket men jag tittade inte så närmare på den eftersom den var feltaggad som bensinare och så var beskrivningen knapphändig.

I tisdags snubblade jag över den igen och kollade upp den via Transportstyrelsen och då blev den genast intressantare då jag såg att den var lb-reg, en tidigare ägare, samt hade den stora 174 kh diselmotorn. Bestämde mig således att titta förbi och kika på den på lunchen.

Sagt och gjort, bilen såg väldigt välskött ut och jag erbjöds en provtur som den inte heller gav upphov till några misstankar. Efter lite noggrannare undersökning av skicket, diverse gamla handlingar och genomgång av extrautrustningen så reserverade jag bilen och kontaktade banken. Åkte senare tillbaks till handlaren samma dag och skrev kontrakt.

Igår torsdag betalade jag och hämtade ut bilen och efter att ha lastat ut alla vinterdäck (två omgångar, både dubbat och dubbfritt) och lastgaller så tog jag några kort på kärran:

Kärran känns som ny fastän den hade gått rätt långt, allt verkar fungera och även om den känns rätt lika gamla T4'a att köra så känns den ju så mycket nyare, smidigare och tajtare.

Extrautrustningen var ju ett stort plus, dels så kommer ju Multivan varianten med en hel del utrustning från fabrik jämfört med de andra enklare modellerna, såsom miljarder med förvaringsfack och lådor, dubbla skjutdörrar med öppningsbara fönster, bäddbar, solskyddsgardiner, dubbla AC-anläggningar. En sak som lockade mig en hel del var dieselvärmaren, ett stort plus! Ett annat plus är ju optionen längst ned i listan nedan, regnsensorn. En kan tyckas fånig detalj men ack så praktisk!

När jag gick igenom utrustningskoderna så fick jag fram följande:

X11 national sales program Northern Europe
B0A Ausführung Deutschland
CK2 cast alloy wheels 6 1/2J x 16 offset 51
G0K 6-speed manual transmission
H0E tires 215/65 R 16 C 102/100H
J1U battery 450 A (95 Ah)
MS0 5-cyl. diesel engine 2.5 L/128 kW pump-jet injection system base engine is T9L/T03/T86/TB7/TG7
1AT electronic stabilization program (ESP)
1G2 steel spare wheel with original equipment tires
2PW leather steering wheel
1NL covers for alloy wheels
5RQ outer right rear view mirror: convex
5SL outer left rear view mirror: non-spherical
T86 components for base engine, unit 070.G
3S4 preparation for roof load rack
3U4 luggage compartment cover
QG1 Wartungsintervallverlaengerung / longlife olie / service interval prolongation
8UT radio "delta" (double-size standard radio)
8GV alternator 180A
8L6 diversity window antenna
1BA standard suspension/shock absorption
0GE emissions concept EU 3
0E1 short wheelbase
4UF driver's and front passenger airbag with front passenger airbag deactivation
4X3 side airbag front with curtain airbag
4R1 power windows
4K3 radio remote controlled central locking operated from inside and safe securing
N0H woven fabric seat covering
5MA decorative inserts
8RM eight loudspeakers (passive)
2JG body-colored bumpers
E0A no special edition
2V1 dust and pollen filter
0JE weight category front axle weight range 5
0YB weight category rear axle weight range 2
1D2 removable and lockable towing attachment
A8E Multivan
8EL headlight with double reflector for driving on the right
U5A instrument insert, km/h speedometer
1N1 power steering
3L3 manual height adjustment for front seats
4A3 seat heater for front seats separately controlled
8N3 windshield wiper intermittent control with rain sensor

Tycker det saknas en del där ändå såsom ACC, dieselvärmaren, larmet. Ska kolla om man kan få någon annan lista från VAG.

Ett annat stort plus med den här kärran är ju också förbrukningen. Nollade trippmätaren innan jag åkte hemåt och ser att jag snittade 0.69 l/mil hem. Inte dåligt med tanke på vad den väger. Kraft så det räcker verkar det ju också finnas i motorn!

Edited by Micke - 2009-Maj-15 at 12:35
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Maj-15 at 12:27
Roade mig med att bygga motsvarande bil på VW för att se vad den skulle kosta med motsvarande utrustning:

Multivan Comfortline 2009 / 2,5 TDI 174 hk DPF 

Färg: reflexsilver metallic Klädsel: Charcole
Grundpris: 357 000  kr
Färg & klädsel: 7 600  kr
Tillval: 62 200  kr
Totalt (inkl moms): 426 800  kr

Exteriört
6-växlad manuell växellåda
Bakfönster med eluppvärmning
Baklucka Bakrutetorkare
Bromssystem Däck 215/65 R 16 C 102/100H
Dieselpartikelfilter Eluppvärmda vindrutespolarmunstycken
Individuell hjulupphängning Joystick-växelspak
Kromlist i kylargrillen Säkerhetstank av plast, volym 80 liter
Servostyrning, ratt justerbar i höjd-& längsled Stålfälgar 16-tum
Stänkskydd fram & bak Värmeskyddsglas, ljustonat

Interiört
5 sittplatser bak
Belysning i passagerarutymmet, två ramper med dubbla lampor & spotlights
Frontmonterad, tvärställd motor, framhjulsdrift Insynsskydd för bagageutrymmet
Komfortsäten fram Lastsurrningsöglor i passagerar/lastutrymmet
Radioförberedelse inkl 8 högtalare och sidoruteantenn Sätesklädsel ''Duo''
Soljalusier för sidofönster i passagerarutrymmet Textilmatta i passagerarutrymmet
Uppfällbart bord

Säkerhet
Airbags
Bältespåminnare förarplats Barnlås i baklucka/bakdörrar
ESP med bromsassistans Trepunktsbälten på samtliga sittplatser

Funktion/El
Centrallås, fjärrmanövrering och innermanövrering
Elektriska fönsterhissar fram
Elektriskt uppvärmda & inställbara ytterbackspeglar Elektronisk startspärr, rattlås (brytsäkert med friktionskoppling)
Eluppvärmda framsäten Eluttag 12 volt
Färddator inkl yttertemperaturmätare Strålkastarspolning

Klimat
Damm-& pollenfilter
Friskluftsventiler i B-stolparna
Manuell luftkonditionering (AC) fram & bak Takventilation i passagerarutrymmet
Tillsatvärmare TDI-motorer (ej tidur och fjärr) Värmeväxlare bak

Övrigt
12 års rostgaranti, 3 års lackgaranti
Tillval
Dimstrålkastare fram 2300 kr
Farthållare 2800 kr
Regnsensor och automatiskt avbländande innerbackspegel 1400 kr
CLIMATRONIC (3-zons klimatanläggning) 9600 kr
Parkeringsvärmare kupé (inkl tidur, dubbla batterier) 7900 kr
Framsäten (enkla) vridbara med svankstöd & armstöd. 4100 kr
Reservhjul med verktyg/domkraft 700 kr
Larm 2700 kr
Sidoairbag med krockgardin (förar-och passarerarutrymme) 4100 kr
CD/Radiopaket DELTA inkl 8 högtalare 4300 kr
Dragkrok, avtagbar 7400 kr
Tre förvaringslådor under 3-sitssoffan 500 kr
Kolfilter + pollenfilter friskluft 200 kr
Plus-paket 14200 kr
Totalt (inkl moms): 62200 kr

Information För komplett info se broschyr på www.volkswagen.se
Avgascertifiering EU4
Cylinderantal 5
Cylindervolym, cm 3 2460
Max vridmoment, Nm vid r/min 400/2000
Miljöklass 2005
Ventiler per cylinder 2
Max effekt, kW(hk)/varvtal 128/174
Motor-bränsleförbrukning
Koldioxidutsläpp, g/km 208-257
Blandad körning (l/100 km) 7,9-9,7
3 års garanti (2 års Nybilsgaranti-03 & 1 års tilläggsgaranti) utan milbegränsning
3 års vagnskadegaranti (gäller bilar levererade efter 2004-06-01)
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
Mobilitetsgaranti
Maximil driftsgaranti (endast företag)

Edited by Micke - 2009-Maj-19 at 15:47
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Maj-19 at 15:54
Var till lokale VW-handlaren och fick mig en diger lista på bilens utrustning från fabrik. En sådan lista som anger allt som tillkommit från ren basbil T5, dvs det kan se ut så här:

XXX Inget baksäte
XXX Baksäte variant x

Så man får själv sortera ut det som man kan identifiera som extrautrustning då det var drygt 170 poster i listan. Dock stämde den listan bättre då både dieselvärmaren med parkeringsur och ACC fanns med.

Just nu pågår en tid av noggrann undersökning av bilen under den 1 månads MRF garantitid som vi fick vid köpet, det finns några detaljer som jag informerat handlaren om och som jag har synpunkter på men bilen är i väldigt gott skick!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Maj-28 at 16:38

På tisdag nästa vecka är en tid inbokad hos handlaren så de kan reda ut hur de ska fixa en nyckel till det avtagbara draget som saknades vid köpet. Sedan ska de fixa ställmotorn till höger strålkastare fram som ej heller fungerar. Har några övriga punkter under observation...

// Micke >
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Augusti-05 at 11:40
Hämtade den nya nyckeln och den passade perfekt, draget satt dock lite men bara efter några lätta knack med en mindre slägga så hoppade kroken lös direkt.

Bilen har också varit inne hos Toyota i Linköping för byte av ställmotorn till strålkastaren som åtgärdades utan problem.

Några veckor senare, just innan månadsgarantin på bilen gick ut la jag märke till att det inte kom någon luft alls vid fötterna hur man än gjorde så bilen var inne för en kontroll hos Engströms i Linköping och de konstaterade att spjällmotorn som styr detta hade gett upp. Fick denna fixad på garantin med någon vecka senare på samma ställe. Just när jag hämtade ut bilen efter denna reparation så hann jag köra några hundra meter så dök en varning upp i instrumenthuset om att jag måste besöka en verkstad så jag åkte raskt tillbaka till Engströms med tanken att det kanske var något som de ställt till med under reparationen av spjällmotorn.

Det visade sig vara ett helt annat fel att bromsljuskontakten lagt av helt och efter ett snabbt telefonsamtal till Toyota så bytte Engströms den på stört på garantin med!

Idag besiktades bilen med resultatet att båda strålkastarna fram hade skadade reflektorer, något som Toyota inte ville byta om den klarade sig genom en besiktning, men om den inte gjorde det skulle de så göra. Sedan fick jag en bra att veta att krängningshämmarstagen glappade och jag har hört att det är något som skramlar och just de stagen har vart starkt misstänkta och ligger på min "att göra lista"...så det blir till att beställa ett par från Tyskland!
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-September-09 at 11:56
Nu är båda strålkastarna fram bytta till sprillans nya av Toyota Linköping och jag tycker med dessa åtgärder bilen nu uppfyller testprotokollet (det gula) som jag fick då jag köpte bilen. De punkter som återförsäljaren fått åtgärda har varit följande:
  • Ny nyckel till det avtagbara draget då nyckel saknades.
  • Ny ställmotor höger strålkastare (hade inte behövts om de lyssnat på mig och bytt strålkastarna på en gång).
  • Ny spjällmotor för luftutblås till fötterna fram (arbete av Engströms i Lkpg).
  • Ny bromsljuskontakt (arbete av Enströms i Lkpg).
  • Nya strålkastare vänster/höger då reflektorerna var brända.

Jag tycker Toyota Linköping har skött åtgärderna på ett bra sätt i slutändan även om det varit lite lite trögt ibland och säljaren verkade tröttare för varje åtgärd jag presenterade för honom. Det kan jag iofs förstå då jag misstänker att det inte är alla som är så petiga och nog har de här punkterna på listan kostat några kronor extra för dem och vinsten på försäljningen av bilen sjönk för varje åtgärd. Exempelvis så råkade jag se på arbetsordern för strålkastarbytet att det gick på 6280:- plus moms så vinsten minskade nog i ordningen 10.000:- för alla punkter!

Edited by Micke - 2009-September-26 at 14:53
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Oktober-15 at 09:24
Nu när kylan kom blev det uppenbart att något inte riktigt var som det skulle vara med värmen i bussen. +5 grader och dieselvärmaren gick konstant under en hel resa till Linköping men motortempen rörde sig inte över 50 grader. När man kom in till stan och lugnade ned tempot så kom den upp i 60 grader.

Misstänkte felaktig termostat så jag hade den inne nu i måndags hos Engströms för byte och nu har vi ordentlig värme i bussen. Så snart man börjar köra så stiger tempen som den ska till 90 grader och stannar sedan där.

Bytet gick på 2436:- och det hade jag först tänkt fixa själv då själva ut-/inmonteringen av termostaten inte är så komplicerad. Vad som däremot är komplicerat är att fylla upp kylsystemet igen då det krävs en speciell fyllningsanläggning så man inte riskerar luftfickor i kylsystemet, så jag tyckte det var lämpligt att lämna bort jobbet.

Igår kväll så påbörjade jag monteringen av den traditionella 230V motor och kupévärmaren, ja jag drog kabeln fram till torpedväggen i alla fall. Ska börja med att montera kupévärmaruttaget och så småningom skaffa blockvärmaren till motorn. Begagnade Defa anslutningskablar finns i stor mängd på bilskrotarna till en bråkdel av de snuskigt höga nypriserna på dessa!

Sedan fixade jag  en annan detalj, hade märkt att backljusen inte fungerade och hade tidigare konstaterat att både lampor och säkringar var hela så sista grejen att kontrollera var switchen på vxl-lådan...och minsann hade kontakten lossnat från denna. Så nu funkar backljusen igen. Lite smidigare att backa i mörker nu.

Börjar bli dags att få på de tre Hella 3000 som jag sparat från BMW e46'an nu med i höstmörkret, även om bussen har rätt ok ljus som det är orginal...särskilt med de nya strålkastarna!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Oktober-20 at 14:59
I går kväll avslutade jag arbetet med att dra in kabeln i kupén till kupévärmaren. Det var en utmaning...:-) Hittade en original kabelgenomföring med ledigt hål i torpedväggen till höger bakom luftfiltret. Den satt rätt illa till så det var lite knepigt att få in den lite skrymmande kabeln, fick in den en bit men sedan tog det stopp. På insidan lyckades jag lokalisera kabelgenomföringen men där satt den än mer illa till och det var bara några centimeters utrymme mellan torpedväggen och all utrustning. Lyckades få in en hand, tur att man har små händer och problemet var att en annan tjockare kabel som går genom samma kabelgenomföring var i vägen. Lyckades till sist putta denna åt sidan och få igenom kabeln och sedan var det snabbt klart.

Nu behövs bara en blockvärmare och en meter förlängningskabel till plus förgrening, får bli en senare fråga.

I helgen drabbades bussen av ett mindre haveri. När jag körde hem i mörkret och slog av helljuset så tändes det snart igen och började blinka. Mycket roande...särskilt för den jag mötte just i det ögonblicket!

Kom snart fram till att det var själva spaken som felade och ny bättre begagnad är beställd. En mindre smart konstruktion på dessa bussar är att båda spakarna sitter i en spakcentral som innebär att de dels är dyra, samt att man måste demontera ratten för att byta denna. Verkar inte vara något större problem dock.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-November-05 at 17:50
Var inget större problem som jag misstänkte, var lite knepigt att hitta rätt handgrepp för att snäppa lös airbagen från ratten så man kom åt att demontera resten. Sedan gick resten som smort.

Den bättre begagnade spakenheten fungerade perfekt men jag fick ett felmeddelande från ESP-systemet efter ihopmontering. En stunds grubblande gav att det borde kunna bero på att det sitter en rattvinkelsensor ihop med spakenheten.

Efter att ha studerat problemet på T5-forumet så var det mycket riktigt så, man skulle se upp med att vrida denna under isär-/ihopmontering. det hade jag missat och snurrat på den ordentligt. Nåväl det fanns stöd för kalibrering av denna sensor i VAG-com. Har ju skaffat en box som jag inte hunnit prova än så jag tänkte det får jag väl ta och göra nu.

Efter att Lotta kört bilen några dagar så slocknade dock felindikeringen av sig själv och jag antar att systemet måste ha lyckats kalibrera sig självt. Jag plockad iofs isär allt igen efter att jag upptäck felet första gången och försökte nolla rattvinkelsensorn så bra det gick för hand...och tydligen fungerade det!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Maj-23 at 00:53
Vart ett tag sedan det skrivits något om bussen...den rullar på!

Hade den inne på service i januari och det var ju bekvämt...men det kostade en slant. Jag betalade ca 6500:- för vanlig service inkluderat byte av dieselfilter och luftfilter. Tror nog det blir till att serva den själv i fortsättningen.

I veckan bytte jag bromsbelägg fram men annars har det inte varit något. Jo förresten så plockade jag dit rampen med de tre Hella 3000FF som jag hde på BMW 320d'n tidigare, lyser bra även om helljuset på bussen var bra redan original.

Nu i dag så blev den årliga poleringen och vaxningen utförd. Det är många kvadratmeter plåt på en sådan här bil, märktes främst på taket som jag började med. Till det behövs dessutom stege för att komma åt! Nu är det i alla fall gjort och det är skönt det.

// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down