www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Skolhuset och gamla hus i allmänhet > Renovering av skolan i Forsaström
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Byte av panel

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byte av panel
    Posted: 2008-Oktober-09 at 11:40
Har haft ett långtgående projekt att byta träpanelen på ena kortsidan av huset, redan för...kan det vara tre år sedan då vi målade om hela huset så struntade vi att måla denna sidan för att den var i så dåligt skick. Förra hösten, ungefär vid denna tiden så skaffade jag hem panelbrädorna. Dessa målades i garaget under vintern och skulle upp i somras. Sommaren var för kort så några panelbrädor hann aldrig upp på väggen. Efter semestern så lånade jag en byggnadsställning och arbetet började så smått...först nu sedan tre veckor tillbaka så tog det riktigt fart och vid rivningen konstaterades att bottensyllen var i riktigt dåligt skick på två ställen. Dels en gammal dålig lagning där man avlägsnat för lite av det som var dåligt, samt vid betongtrappen. Att bygga en betongtrapp på det sättet utan skydd mot träet och som ligger emot bottensyllen var ju inte det bästa så den hade murknat ordentligt där.

Vi fick riva trappen och lite av golvet i hallen, eller rättare sagt taket till källaren som även blivit dåligt innan vi ersatte den gamla syllen med nytt material. Rejäla brädor som bultades ihop till samma dimension som den gamla syllen. När detta var klart kunde äntligen panelbytet på väggen påbörjas...och även byggandet av en ny trapp. I trä denna gången!
Själva panelbytet gjorde jag helt själv och det tog inet mer än några dagar totalt. Skönt att det är gjort nu...återstår lite fönsterfoderbrädor och räcke till trappen.

Det är högt upp till nocken och lite spännande att måla den översta vindskivan i vitt...även fast jag lånat så fin och ordentlig ställning!
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Januari-21 at 20:45
Vintern 2009/2010 kom det mycket snö. Här en bild på förra sommarens byggnation i ordentligt snötäcke:

Edited by Administrator - 2010-Januari-21 at 20:46
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down