www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ombyggnad av gaslös MIG-svets till riktig

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ombyggnad av gaslös MIG-svets till riktig
    Posted: 2007-Oktober-03 at 10:03

Jag var lite besviken på hur den gaslösa svetsen jag köpte fungerade, det var allt lite knepigare att svetsa med denna än en vanlig MIG med gas tyckte jag. Nu är det en herrans massa år sedan jag svetsade med en MIG men jag kommer inte ihåg att det var jätteknepigt som jag upplevde det nu. Det var i startögonblicket som det sprättade och fräste en del men när man väl kom igång och svetsade en längre bit så verkade den gå stadigt och bra, problemet är dock att jag inte vill svetsa längre bitar då plåten är så tunn och det då är lätt att bränna igenom istället då. Så vid mina punktsvetsningsförsök så blev det antingen sprätt och fräs och så fäste inte svetsfogen alls eller så brände jag hål igenom....

När jag hade bilen ur garaget så började jag då fundera om man inte kunde bygga om svetsen till en riktig med gas istället. Då behöver man följande:

• gasventil
  • gasledning i slangpaketet och ev. kopplingar
  • reduceringsventil
  • gas på flaska

Forskade lite om riktiga MIG svetsar och de mer avancerade har en elektrisk gasventil i svetsen medans de billigare har en inbyggd i svetshandtaget. Kunde det vara så att de använde samma svetshandtag till min supertbilliga svets som till lite dyrare varianter som även kan köras på gas? Skruvade upp handtaget och kollade...japp det fanns en gasventil där. Ser ut så här:

Nu behövdes en gasledning och jag hade 3m mecanylbränsleslang som jag hade kvar från min Webastoinstallation. Den är lagom hård och kan inte böjas så det blir stopp på flödet inner/ytterdiameter 2/5mm så den blev perfekt. Hade lite trassel angående hur ansluta denna till kontaktstycket i handtaget och hitta en skruvnippel med rätt gänga men så testade jag helt enkelt att gänga in bränsleslangen i gängan och den passade perfekt och satt som berget så jag tror det kommer funka så. Mecanylbränsleslang hittas förresten på Autoexperten och kostar 20:-/m.

Drog slangen genom slangpaketet och det gick vägen trots att det var lite tajt.

Som gas tänkte jag använda Kolsyra, CO2 då det är lättast att få tag på billigast möjligt men först inhandlade jag en reduceringsventil på Biltema för 299:-

Återkommer med test av svetsen efter ombyggnaden då jag fått hem en gasflaska och lyckats ansluta den till min regulator...det är lite trixigt med alla olika gängor hit och dit mellan gasflaskor m.m.

Svetsen är för övrigt en Kende MIG/MAG 60-90 A som jag köpte på Jula i höstas. Ordinarie pris 1595:- men jag passade på då de reade den för 1195:-. Nu finns den inte en kvar i deras sortiment efter bara några veckor (den var ny i deras sortiment från och med hösten 07) så det kanske är nåt skumt med den

// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down