www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

Post Reply Post Reply Page  <12345 19>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-28 at 16:12
Så där, då var man igång igen. Nu först demontera dörrar, baklucka, huv m.m. Det är ju fantastiskt vad man kan ha de här IKEA-kassarna till, en stor del av bilen befinner sig just nu i husets källare i just sådana kassar!

Resten står här:

Jag ska försöka ta det med måtta, samtidigt som det är ju så kul när man väl sätter igång någon kväll så det är svårt att sluta. Men men om några månader ska väl kärran vara körbar igen!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-01 at 11:54
Plåtkirurgen har börjat jobba på bilen med vinkelslipen! Nu ska rostig och trasig plåt bort innan lappning och lagning påbörjas med svetsen. Blir inte så mycket golv kvar i sparklådorna.

Höger sparklåda

Höger sparklåda igen.

Höger bakskärm och tröskel ska också bytas.

Nu till något annat spännande, eventuellt kommer jag inom kort få ta över grannens gamla 324d som har en massa användbara delar plus mycket e30 godis som satt på hans 318is tidigare, såsom hela sportstolar, projektorlysen, motor som "bara" rullat 30' mil med mekanisk dieselpump! Bra mycket användbara delar till mitt projekt plus nyttiga reservdelar! Kul, kul värre!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-03 at 12:27

I helgen så hade jag inte möjlighet att jobba med vinkelslipen på vänstra sidan av kärran eftersom det var sånt ruggigt väder så hästarna fick komma in i stallet tidigt. Vill inte plåga dem med oljudet samtidigt som de inte uppskattar brandröken av bränd metall då stallet ligger i samma byggnad som garaget. De kan ju bli stressade om de tror att det brinner!

Samtidigt tog sliptrissan till borrmaskinen slut så jag hade inget plåtarbete att göra så jag började mecka med lite annat som också måste göras förr eller senare. Handbromsen HB funkade inte så jag värmde och bankade loss bromstrumman och upptäckte att vajern var av där inne. Rätt mycket rost och damm därinne så jag tog lös allt för rengöring med, annars så var trummorna och backarna i gott skick och såg rätt nya ut!

Vad mer göra då nästa kväll...jo jag hade två nya silentblock liggande som jag fick med på köpet så jag tänkte att dem kunde jag också byta så länge. Hade för mig att det inte var så knepigt...hehe jodå, om man hade specialverktyg vill säga. Hursomhelst så lyckades jag få lös ena och ur den ur skålen i alla fall, försökte med en avdragare pressa i det nya men gav upp och beslöt mig för att studera hur man ska gå till väga. De gamla sätt dels rätt hårt fast i chassiet men jag lyckades knacka och bända lös det därifrån med en kofot. Fick faktiskt lös hela aluminiumstaven i ett stycke som tur var för det hade inte vart kul om en bit suttit kvar i bilen! Aluminiumstaven i mitten av gummit vred jag sedan lös med en rörtång och gröpte ur resten av gummit med en mejsel...inte världens bekvämaste arbete och jag gör nog så att jag bygger specialverktyget som rekommenderas här:

och följer arbetsbeskrivningen här:

så går det nog lättare med nästa plus att det är nog högst nödvändigt för att få in den nya bussningen på plats med. Toppenbra beskrivning av en från Autopower förresten!

Edited by Micke - 2008-Mars-03 at 12:33
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-06 at 11:12
Ena sidans silentblock på plats, gick riktigt smidigt med det hemmabyggda verktyget att få bussningen på plats. Tog och drog ut det på andra sidan med verktyget med och det gick ju bra mycket snabbare och med mindre besvär än det första...bra att läsa på innan%3c3cig%3c20smile. Ska se om jag kan ta lite bilder när jag sätter det andra på plats och på verktyget med för jag kom på att jag kunde modifiera en avdragare som jag redan hade så jag slapp svetsa det där mothållet man använder för utdragningen, funkade riktigt bra!

Det är ju ändå så där lagom kul jobb med att byta bussninger men jag fick ju med de två nya på köpet så det var väl lika bra att få dem bytta. De gamla verkade inte helt slut heller men nu vet jag ju i alla fall att de är sprillans nya.

Nu några bilder på den nya kärran, den har ju mycket användbara prylar som jag behöver till min såsom, fräscha skärmar, huv och baklucka, orginal kylare, fin rutig sportinredning, inredningsdetaljer som jag saknar, projektorlysen och så får jag ett bra reservdelsförråd med delar såsom motorblock, topp, mekanisk dieselpump som bara gått 31000mil, min motor har nog passerat 50000 mil! Ska nog flytta över servostyrningen med.

Sportinredningen och projektorlysena är inte orginal på denna utan kommer från en 318is som killen hade innan denna, det är för övrigt en 86:a denna.

Ser ju inte så tokig ut egentligen och är nog trots allt i bättre skick än min tidigare men det är en del rosthål undertill faktiskt, trots att det är en importbil som är intagen 1998. Jag vill nog ändå ha en tvådörrars med taklucka istället för en fyradörrars utan så jag jobbar nog vidare med den andra bilen. Enda fördelen med denna vore ju att man lb-regga denna vilket blir knepigare med den andra men nuförtiden sedan de höjde skatten så tjänar man ju inte lika mycket på det längre!

Edited by Micke - 2008-Mars-06 at 23:21
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-07 at 10:01
Nu är båda silentblocken på plats, skönt! Verktyget byggde jag lite annorlunda än beskrivningen jag nämnde tidigare. Jag använde en vanlig tvåarmad avdragare som jag kapade till lite med vinkelslipen, den blev tillräckligt stabil att dra ut den gamla bussningen med och funkade bra. Jag upptäckte också att biltemas hylsa stl. 36 var väldigt bra att ha då den hade lagom innerdiameter för att rymma aluminiumstaven i bussningen då man skulle pressa in/ut bussningen. Ytterdiameter var också smidigt nog exakt 50mm så den löpte bra genombussningssätet. Fick bara komplettera med två större bultar inuti den för att få stöd mot både aluminiumhylsan och gummit. Så här ser verktyget ut:

Monterat för utskruvning av bussning.

Monterat för inskruvning av bussning.

Koppen ovan gjorde jag av en bit avgasrör 63,5mm med innerdiameter 59mm från biltema det med och med ett lock och mutter fastsvetsad ovanpå.

Så här såg det  ut vid inpressning, bussningen är pressad på plats.

På ena sidan lyckades jag inte få in bussningen riktig helt in, några mm kvar, när jag skruvade fast bakaxelbryggan och den fick lite tyngd på sig krö den ut några mm till. Det såg ju inte så bra ut så jag tog en vanlig avdragare och pressade den på plats ordentligt och det gick alldeles utmärkt:

Så här ska det se ut då de sitter ordentligt, gummit ska titta ut över kanten ovan:

Tur att karossen är lite trasig för då kom man åt ordentligt%3cmile.

Låter kärran stå nåt dygn utan belastning på bakaelbryggan så bussningarna får sätta sig ordentligt...kan ju inte skada!

Nu ska jag fortsätta med det med något högre prio, nämligen rostlagningen. Får nämligen svetsen i helgen. Ska bli skoj!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-10 at 08:06
Sådär, nu är all rostig plåt bortkapad och kärran blev många kilo lättare! Fick svetsen igår och provkörde den på några testbitar. Vilken fröjd att jobba med jämfört med min billiga skräphög som jag har lust att hiva ut i ån och glömma den för gott...nja det finns nog kanske bättre sätt att göra sig av med den på... Lyckades efter bara några minuters testande att helsvetsa ihop 0.7mm plåt mot varann. Nu är jag ju långt ifrån någon kung på det här med svetsning och det var flera år sedan jag jobbade med en MIG men om inte annat så lär jag kunna en del då jag är klar med denna bilen...himla kul i alla fall!

Med en sådan maskin kommer plåtlagningen inte enbart att bli enkel utan även rätt rolig t.o.m.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-11 at 10:12
Har nu slipat bort färg och underredsmassa längs alla ställen där jag kapat bort plåt och det var väl inte det roligaste arbetet så att säga, men det måste ju göras för att det ska bli ordentligt gjort.

Har suttit och klurat nu på vad för medel som jag ska använda efter att plåten är på plats.
Först och främst så är det ju himla svårt att få bort all rost där plåten blivit lite porig, får nog bli någon form av kemisk rostborrtagare där. Tror inte det behövs handlas något då man kan använda citronsyrelösning eller motsvarande. Tror vi förresten har någon hejdundrande rostlösare i pulverform hemma som vi köpte nångång. Kommer ihåg att den var svindyr på järnaffären, men skulle vara kanonbra och det var den. Ska kolla vad den kan tänkas innehålla.

Sedan behövs det nog ett bra regöringsmedel innan målningen påbörjas och detta verkar bra:

Hagmans silikonborttagning 78:- / 1 liter alt. 309:- / 5 liter

Det verkar sedan som om en 2k epoxybaserad primer såsom Hagmans CA är ett bättre alternativ än vanlig 1k Zinkspray jag brukat använda tidigare. Ser att de ytor undertill som jag slipade tidigare i höstas och la på ett lager med zinkfärg så har det börjat komma små rostärgade prickar på...men då har ju bilen stått ute i vinterslasket med bara det enda lagret med zinkfärg. Får nog slipa bort den och ersätta med 2k epoxygrunden där med.

Hagmans CA 2k Epoxygrund 245:- / 0.8 liter (Mekonomen)

Jag vill ju inte att det ska börja rosta i fogarna bara efter ett år och så.

Sedan blir det nog rejält mycket karosserikitt här och där för att täta fogarna med.

Hagmans Karosserikitt 150:- / liter (Mekonomen)

Slutligen ett tjockt lager med gammal hederlig underredsmassa a'la Biltema undertill.

Rostskyddsmassa 159:- / 5 liter (Biltema)

På insidan i hålrummen får det bli ett sådant här vaxbaserat tunnflytande spray som jag hittade innanför skärmkanterna bak i bilen och där hade det minsann inte rostat vilket betyder att det verkar funka riktigt bra!

Vaxbaserat rostskyddsmedel för hålrum 69,90:- / liter (Biltema)

Min plan är ju så småningom att lacka bilen själv och då hade jag tänkt praktisera tekniken som den här killen använder: http://board.moparts.org/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=2331682&page=0&fpart=1&vc=1 nämligen att rolla bilen med små skumrollers i flera lager med mellanslipningar. Färgen jag hade tänkt använda är 2k polyuretanakryl, dvs vanlig billack...eller rättare sagt båtlack som man kan hitta på Jula eller Biltema:

Får ju testa hur det funkar då jag lägger på grundfärgen först och då hade jag tänkt använda samma produkt fast primern:

Edited by Micke - 2008-Mars-11 at 10:39
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-11 at 11:56
Läste lite om rollning av bilar och båtar och då det gäller bilar så rekommenderas man ej rolla vanlig 2k färg på grund av att det då blir ett tjockare skickt jämfört med sprutmålning, som då stänger inne lösningsmedlet på ett oönskat sätt som sedan ger upphov till en mindre jämn yta. En roller drar även med sig luft in i lacken som sedan bubblar ut.

När det gäller 2k färg för båtar så ska det gå att  få en väldigt fin yta med roller däremot, bara man tunnar färgen mer än för sprutmålning, samt använder en målardyna för att eftersläta färgen med och dra ut luftbubblorna med och det ska man göra direkt efter rollerdragen.

Då det är samma typ av färg så anser jag det avgjort att det ska prövas, kärran ska rollas%3cig%20smile.

Det är dock drygt en månads tid tills jag kommer till det och det är ju bra för då hinner det bli lite varmare med plus att det inte hunnit komma en massa myggor som letar sig in i garaget!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-20 at 10:35
Det är lite dystert att arbetat med att slipa bort rost i ett kallt och lite fuktigt garage, när man kommer tillbaka efter några dagars uppehåll så har det börjat rosta igen! Nu tog jag och slipade klart all rost (nu får det faktiskt vara nog!) och syrabehandlade de kvarvarande porerna som slipen inte rådde på och sedan primade jag alla ytor med 95% riktig Zinkspray som också funkar som svetsprimer. Nu ska det hålla sig så att jag i lugn och ro kan lappa ett hål i taget med svetsen.

Blev ett lite uppehåll denna helgen då vi var ner till Flyinge i Skåne med lillhästen och Josefin med sina kompisar tävlade i Kürning och kom faktiskt fyra, inte dåligt! Var en nätt liten repa på 95 mil ToR med bussen och hästsläpet.

Nu har det till på köpet blivit vinter igen lite otippat så det är kylskåpskallt i garaget igen, brrr!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Mars-25 at 13:58
Blev inte mycket garagetid förra veckan som det var tänkt...mest på grund av det ruggiga vädret då det var flera minusgrader inne i garaget varje kväll. Var där någon timme per kväll bara och klippte och bockade plåtbitarna som jag ska lappa golvet med men nåt annat blev det inte direkt. Nu till helgen ska det bli mildare väder igen med plusgrader och det är ju bra för så länge som det inte är minusgrader i garaget och man kan jobba utan allt för tjocka vantar så är det ju lite roligare. Satsar på att svetsa mycket av golvet klart till helgen.
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down