www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

Post Reply Post Reply Page  <1234 19>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-September-07 at 10:18

Monterade nya bränsleröret som passade perfekt då de gamla var av samma ytterdimension, 8mm. Monterade det nya filtret som jag fyllde med diesel innan jag skruvade dit det. Monterade handpumpen och pumpade fram diesel till pumpen och då hörde jag först hur det pyste och sedan rann det rejält med diesel ut via den i filterhuset inbyggda handpumpen så jag antar att packningarna i denna är kassa. Den sitter klämd med en stålring så det är inget man tar isär och byter några packningar på tyvärr!

Provade sedan starta kärran och så småningom kom den igång och den verkade gå riktigt bra, lät fint´och jag tyckte den lät mindre äntidigare. Både vattenpumpen och kamremsspännaren var ju i dåligt skick plus att jag minskat ned ventilspelet med 0.20mm!

Det kom förstås en del luftbubblor i den genomskinliga slangen till pumpen men det har ju sitt förklarliga skäl. När jag sedan stängde av den hörde man hur det sörplade in luft via den taskiga handpumpen!

Panelbrädorna kommer i helgen så nu är det dags att ta ut kärran, därför så monterade jag däcken, dörrarna och huven så nu kan man ut och åka en sväng med...på lilla grusvägen i alla fall . Ska bara varmköra den först och lufta kylsystemet ordentligt först!

Letade lite på www.ebay.de och hittade rätt snabbt en ny filterhållare, en sådan modell UTAN inbyggd handpump denna gången för 10 Euro så jag slog till direkt, blev lite annat med då samma säljare hade slaktat en 324d såsom blinkersspak och kädsel till fotutrymmet fram vänster och höger...summa 31 Euro plus 20 Euro i frakt, vilket motsvarar 485:-.

Edited by Micke - 2007-September-07 at 10:20
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-September-14 at 08:35

Japp, nu är panelbrädorna i garaget och BMW'n är hänvisad till gården. Filterhållaren har inte dykt upp än så jag har ej heller vart på någon tur med kärran än heller, tänkte göra det sedan då jag har ordning på bränslet.

Förekommer viss aktivitet och planer ändå då jag hittade tag på fram-och bakkjol modell M-Tech 1 som nu är på väg till mig via bussgods. Blir nog perfekt då jag tycker dessa är bland de snyggaste kjolar man kan ha på denna modell, ska nu bara hålla ögonen öppna efter tröskelbreddarna med i samma modell.

Så här ser de ut som jag köpt, tyvärr var tröskelbreddarna borta redan!

Bilden visar M-Tech 1 framkjol

Bilden visar M-Tech 1 bakkjol

Kommer spara lite ekonomiplåt med dessa istället då det inte behöver ser perfekt ut i plåten under dessa, sedan tycker jag kärran blir riktigt tjusig faktiskt!

Edited by Micke - 2007-November-06 at 11:26
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-September-21 at 09:12

Målning pågår fortfarande i garaget, har nu målat 50 av brädorna och har 50 kvar, sedan ska de målas ett varv till. Tar 10 per kväll så då har jag 15 dagar kvar av målning...nåja Falu rödfärg är rätt lättstruken.

M-Tech 1 kjolarna fram och bak från bilen ovan anlände i veckan och de var hela och fina även om de måste lackas om, vilket jag ändå skall göra då bilen ska bli svart som natten. Fick betala 1500:- för dessa.

Den nya dieselfilterhållaren och de andra prylarna anlände också i veckan, bytte filterhållaren direkt och nu är det minsann tätt i ledningarna. Gjorde ett test och första gången fick man ju dra på startmotorn som tidigare i typ 30 sekunder innan den kom igång. Lät bilen sedan stå hela dagen och spänningen var stor och se om det blivit någon skillnad...japp nu startade bilen direkt efter 0,5 sekunder istället för 30...skönt!

Edited by Micke - 2007-November-06 at 11:26
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-November-06 at 11:24

Är fortfarande ingen verksamhet på grund av de där brädorna som fortfarande ligger och skräpar i garaget...

Har fått sålt den där BBS läppen som satt på bilen, det var tydligen en sådan så nu har bilen inbringat 200:- till! Så här såg den ut:

Har även hittat tag på tröskelbreddarna till m-tech paketet på Blocket, fick betala 500:- för dessa, ser ut så här:

Längtar tills jag kan ta in bilen i garaget och börja jobba igen!

Edited by Micke - 2007-November-16 at 10:14
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-November-20 at 14:59

Den här ledsna kompisen står och hänger utanför huset varje dag jag kommer hem från jobbet och längtar till garaget igen:

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-05 at 07:07
Nu börjar det dra ihop sig, panelbrädorna som ligger i garaget har jag nu börjat måla andra varvet. Sedan ska dessa få flytta till ett angränsande utrymme och då ska kärran in i garaget igen och renoveringen fortsätter. Jag siktar på att få in den kommande helg 16-17/2!

Edited by Micke - 2008-Februari-12 at 12:57
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-13 at 15:17
Nu är det nära, bara 12 brädor kvar att måla så till helgen ska den in. Står nu strax utanför och väntar...%3cmile
324:an%20väntar%20utanför%20gagaret!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-16 at 13:52
Runt elvatiden i går kväll hördes någon ropa "Hurra, jippie, halleluja..." när sista brädan forslades ut ur garaget. Nu råkade det dock bli årets kallaste dag/natt detta dygn med hela -7 grader i natt så jag väntar till vattenslangen tinar så jag kan spola bort all rödfärg från golvet innan kärran tas in, måste ju vara fint inne i mekargaraget%3cmile
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-18 at 17:30
Nu är garaget tvättat med högtryckstvätten, var en massa rödfärgsspill där! Röda rosthålet har dock ej fått komma in än då bussen ska besiktas om precis en vecka så jag tog in den först för en liten översyn samtidigt som jag bunkrar upp lite material till det kommande arbetet. Väntar även på några recuceringsventiler för CO2 som jag handlat från Slovenien. Svetsen jag tänkt låna behövde en sådan och även jag en till mitt lilla ombyggnadsprojekt av gaslös till vanlig svets. Ska bli lite spännande att jämföra hur den funkar i jämförelse med en vanlig "riktig" MIG-svets som kostar typ 10x mer.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-26 at 23:03
Nu är allt frid och fröjd, mekandet kan börja. Det var ju inte bara det att jag fått ut brädorna ur garaget och äntligen in kärran. Nu skulle även VW bussen genom besiktningen och med tanke på problemen förra besiktningen med avgasvärdena så var jag lite orolig att jag skulle måsta in med bussen igen för en motsvarande reparation av grenröret som var tidsödande. Alltså ut med "den röde" igen...men nu klarade sig bussen efter ett byta av lambdasensor. Det var på håret med avgasvärdena så tills nästa besiktning är det nog katalysatorbyte som gäller med...men det är nästa års problem. Nu börjar det roliga mekandet. Reduceringsventilerna från Slovenien fick jag även hem idag så nu ska jag palla upp kärran och demontera dörrar, baklucka och huv innan jag tar fram vinkelslipen och svetsen!

Om bussens historia finns att läsa i dess egen tråd!
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down