www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

 Post Reply Post Reply Page  123 19>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En BMW 324TD -85 införskaffad
    Posted: 2007-Augusti-07 at 10:59

Bytte Hondan mot ett BMW objekt. Bilen ifråga är egentligen en 320i som fått en 524TD motor, dieselkonverterad och klar med T31A "Motorn utbytt" i registreringspapprena.

Så här såg den ut vid bytestillfället:

Fick användning för mitt nytagna BE-kort då jag transporterade hem kärran på Mjölby Gummiverkstads fina biltransportsläp som klarar lasta 1460kg. Drog kärran med bussen och det var inga problem alls, kunde ligga i ca 90km/h på motorvägen så transporten gick mycket smidigt och sedan verkade inte bussen dra så mycket mer bensin än vid vanlig körning. Bussen är rätt stark och bra vindfång i sig så att hänga på ett stort släp bakom denna märks ej mycket!

Nu är BMW parkerad i garaget och all inredning är uttagen för rostlagning av sparklådor och golv...en del rost och stora hål där som ska lappas. Blir även en del rostlagning och lappning med ekonomiplåt då framskärmarna, trösklarna och bakre skärmkanterna är illa åtgångna. Men men vad gör man inte med en sån här liten udda modell, tur att jag fått tag på en MIG-svets.

Mattan tog jag och shamponerade och blåste sedan av den med högtryckstvätten. Får passa på nu när det är tokvarmt ute då det torkar bra! Ska nog tillämpa samma behandling på stolarna och baksätet med då den luktade en del inuti eftersom den stått stilla i fem års tid.



Edited by Micke - 2007-Augusti-07 at 11:01
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-Augusti-07 at 21:24

Pyssel i mängder har man då skaffat sig, här är några första bilder:

Klädseln väntar på högtryckstvätten, förbehandling med "Grovrengöring" från Biltema.

Här står den parkerad i garaget.

Även dörren bortplockad...

och så här såg golvet på passagerarsidan ut under mattan, sparklådorna var rostlagade med en rejäl bit plåt sedan tidigare...å nu blir det mer

Förarsidan hade sin gamla lagning med...å några tillkommande hål!

I väntan på MIG-svetsen plockar jag bort lite mer för var dag som går. Nu ska kofångarna och framskärmarna väck...och andra dörren med. Sedan är det nog dags att palla upp den för rostlagningen.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-Augusti-14 at 10:01

Jahapp, med bilen uppallad på fyra pallbockar och framskärmar och dörrar bortmonterade fanns det nu gott om plats att krypa runt och peta lite här och där och jag for runt med mejsel och stämjärn och hackade fram rost här och rosthål där. Ja man kan ju fundera om det är värt att börja lappa ihop den överhuvudtaget, men å andra sidan så var det mest småsaker, småhål och småsaker...men väldigt många sådana dock! Har börjat behandla de flesta mindre ställena som jag gick lös på med en roterande stålborste till borrmaskinen och den var verkligen effektiv, sedan körde jag med sån där roststoppare som både ska ta bort och hindra att det blir ny rost och som även funkar som primer och alltså ej behöver sköljas bort.

Där det är hål i plåten ska jag lappa med MIG:en och sedan blir zinkfärg, rostskyddsprimer och underredsmassa, borde hålla tätt ett tag.

Inredningen blev förresten väldigt mycket renare av min behandling med högtryckstvätten. Har stått ute i värmen ett par dagar på tork men ska nu få stå nere i källaren ett par veckor intill luftavfuktaren så de torkar igenom ordentligt. Mattan tappade många kilo då den fick torka upp!

Så här såg det ut efter denna första genomgång och behandling:

Hjulhusen vänster fram, här har vi en förklaring till varför det blitt så blött på golvet inuti bilen!

Hjulhus höger fram, även här hål in till kupén med vattensprut rakt in i bilen...blött golv!

Hjulhus vänster bak

Hjulhus höger bak

Har inhandlat 2 kvm 0.70mm plåt, samt lite plattjärn 20x3mm som jag ska använda för att lappa ihop med. Plattjärnet tänkte jag ha till att förstärka insidan av trösklarna med som försvunnit under årens lopp. Har även skaffat nya trösklar i ekonomiplåt.

0.70mm 2x1m : 230:- (Tibnor)

Trösklar x2     : 664:- (Meca)

Har kikat på motorn lite grann med och jag ska byta kamremmen innan jag drar igång den något mer för den såg ut att vara lite i torraste laget, ska då passa på att byta vattenpumpen med då det verkar vara ett litet läckage vid denna.

Jo jag höll på att glömma att jag har nu fått tag i dels förrförra ägaren som var den senaste som brukade bilen, samt även ägaren innan denne. Densamme som byggde om bilen och dieselkonverterade den. Kan ju säga att bilen har kommit hem till Östergötland igen för det var här den byggdes om, närmare bestämt i Motala. Motorn kom från en 524td men tanken var först att använda en bensinare från en 735:a. Jerry berättade att det var en rolig och snabb bil att köra och den var väldigt fin på sin tid då den var iordninggjord.

Näste ägare nere i Värnamo hade under sin tid bytt ut sänkningspaketet mot standardfjädrar då ljuddämparen bak tog i marken då han körde på mindre vägar. Han hann även med att byta turbon på den och den ser rätt ny ut med en lapp från GIK turboteknik på. Kontaktade GIK för att få reda på vad det var för någon modell och det var en Garrett/Airesearch T3:a.



Edited by Micke - 2007-Augusti-14 at 10:04
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-Augusti-18 at 20:16

I väntan på MIG-svetsen (slangpaketet har kommit på villovägar) så började jag med att plocka lös mer saker, denna gången i motorn för att förbereda kamremsbytet. Har beställt ett kamremskit på ebay.de (Conti) så det ska nog vara bra grejer trots att kitet bara kostade 900:- inklusive frakt.

Så här ser det ut just nu med remmen borta och vattenpumpen med. Den ska också bytas...nu när man ändå har lös kamremmen. Vore ju trist att behöva ta lös den igen inom den närmaste tiden. När jag fick lös den så lät den faktiskt lite illa. Det gjorde även spännrullen till kamremmen. Anledningen till att jag byter kamremmen är att dels att jag inte har någon aning om hur länge sedan den var bytt, samt att den börjat fransa sig lite grann i kanterna...och det är nog ett varningstecken antar jag!

De får gångerna jag haft igång kärran märkte jag att den läckte kylarvatten vid termostathuset. Det fick sin förklaring i att en av de tre skruvarna som fäster detta i motorn hade dragits av vid något tidigare tillfälle, så termostathuset satt bara fast med två skruvar. Generellt också så saknas de flesta packningarna och är ersatta med "Packning på tub" som verkar nötts bort. Ska därför inhandla nya packningar på BMW så det blir som det ska när jag skruvar ihop igen.

Det var den övre högra skruven som var avdragen. För att få ut denna så gjorde jag enligt konstens regler, dvs borra ett litet hål, slå in en lagom torx bits i hålet, värmde med butanbrännare runt om, sedan öste jag på med sån där nymodig rostolja med kyleffekt. Sedan var det faktisk bara att vrida ut skruven med torxbitsen för hand! Så detta med värme/kyla funkade verkligen utmärkt denna gången.

Passade på att handla ett Mahle Dieselfilter på ebay.de med för 200:-.

I väntan på att kamremmen ska dyka upp i brevlådan ska jag passa på att lacka de rostbehandlade ställen som ej kräver svetsning med zinkgrundfärg innan de kladdas på med underredsmassa, sedan ska jag även passa på att slipa ned den fula rödfärgsflagnade kåpan till kamremmen, samt ventilkåpan...tror de får bli svarta eftersom jag har svart värmelack hemma.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-Augusti-27 at 10:56

Kamremmen och dieselfiltret dök upp på posten efter en dryg vecka, ser ut att vara bra grejer. Contitech rem, samt spännrulle från FAG. Tror det är de som BMW använder sig själv av när det gäller kullager.

Fick mina packningar, nya skruvar till termostathuset, samt ny dieselslang (den som sitter mellan spridarna) från BMW. Det gick på 430:- totalt.

Råkade på lite trubbel i samband med att jag skulle hitta ÖD för vevaxeln. Man skulle nolla denna genom att trycka in ett 8mm dorn i ett hål i blocket som skulle passa i motsvarande hål i svänghjulet. Nu verkar de som om de bytt till M20 svänghjulet då de konverterat motorn så något sådant hål fanns ej. Fick då tips på Autopower att ta lös spridaren på 1:an och kolla när kolven är i ÖD så det gick bra att lösa på det viset. Spridaren satt dock så in i bomben hårt men den gick att få lös till slut. Gjorde egna märkningar efter mitt funna ÖD så jag har för montering av kamremmen, samt framtida inställning av dieselpumpen. Det där med att de bytt svänghjul är ju ett stort plus då det ordinarie dubbelmassesvänghjulet väger 13kg och M20 bara 6,5kg så det blir lite mindre massa att sätta snurr på vid acceleration!

I mitt snurrande på axlarna så märkte jag att det droppade lite diesel från axeln bakom pumpdrevet. Tänkte först att nu är det kört med pumpen, men efter att ha pratat med grannen som har en 324d som han smårenoverat för ett par år sedan så fick jag tips om att det var en packbox där  som man kom åt utan att ta isär pumpen som man kunde byta. Så loss med pumpdrevet...som satt rätt superhårt...men med bra avdragare kom det loss och mycket riktigt satt det där en packbox som sett sina bästa dagar. Fick ut den med lite pillande med en skruvmejsel. Åkte sedan i morse förbi Brantzells i Linköping som ligger vägg i vägg med Meca, så han på Brantzells sa att de har alla reservdelar till pumparna på Meca då de köper dem genom dem, perfekt! Fick hjälp med artikelnr på packboxen sedan var det bara att köpa den på Meca då de hade denpå lager t.o.m. (Bosch nr:1 460 283 312) Pris: 100:- Så nu ska pumpen bli tät där med och vad jag kunnat se finns det inga övriga läckage.

Bilden visar den nya packboxen ditsatt på pumpaxeln.

Har legat lite lågt med rostlagandet då det var mycket roligare att skruva med motorn.

Bilden visar den nya vattenpumpen monterad.

Hade tömt garaget i helgen så man fick lite svängrum vid svetsandet men då dök det upp lite andra prylar i garaget så svetsningen får vänta lite ytterligare.

Bilden visar hästvagnen som dök upp i garaget för ommålning. Vår duktiga medryttare Josefin som plockat isär den totalt och satt igång och måla...hängde prylar överallt



Edited by Micke - 2007-Augusti-27 at 23:31
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-Augusti-29 at 09:46

Då gick jag till slut lös på den sista rosten förutom det som måste lagas med svetsen, nu ska det inte finnas någon rostfläck under kärran som jag inte varit på!

Jo kärran bringar inte enbart utgifter, med den fick jag en Volvo 850 vinge som var populär att sätta på många andra bilar. La ut denna på Tradera och fick den såld för 715:- så det var inte så dåligt. Få se nu om någon behöver det modellanpassade lastgallret som jag också fick med, ligger ute på annons på AP, samt blocket för 800:-

Måste rappa på med rostlagningen och ihopplockningen av motorn för snart måste kärran ur garaget en period för jag ska hämta hem 400m fjällpanel som ska bytas på ena kortsidan på kåken, men först ska de in i garaget för målning plus att den inte kan ligga ute i höstregnet.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-September-03 at 11:17

I torsdags provade jag svetsen jag köpt. Orkade inte vänta på slangpaketet så jag bestämde mig för att testa en sådan där billig gaslös MIG-svets som de hade rea på på Jula, 1200:- lät ju överkomligt för ett försök. Nu var det ju rysligt länge sedan jag svetsade med en MIG-svets men nu vill jag minnas att det var lite enklare med en vanlig en. I början gick det riktigt dåligt, antingen ville det inte fästa ordentligt eller så brände man hål på den nya plåten. Så småningom gick det dock bättre och den plåten jag köpt för att lappa med är ju busenkel att bocka och forma efter ställena som ska lagas så det blir inte perfekt men hyfsat i alla fall. Med lite vinkelslip, karosserikitt och underredsmassa ser det nog helt ok ut när det är lappat och klart!

Bilden visar höger framskärm/torpedvägg lagad och grundad.

Bilden visar samma sida underifrån

Bilden visar vänster framskärm/torpedvägg lagad och grundad. Med på bilden även den handpump med backventil som jag skaffat till dieselpumpen.

Bilden visar samma sida underifrån

Har även lappat baktill med svetsen så nu är framskärmarna och bakskärmarna, samt hela bakre underdelen av bilen, fråntanken och bakåt klar för behandling med ett skyddande lager av underredsmassa. Insåg att svetsarbetet med utbytet av sparklådorna och trösklarna kommer att ta lite längre tid än vad jag trodde så det arbetet får vänta tills efter att jag satt upp panelen på huset.

Ska bara göra färdigt motorn nu och underredsbehandlingen på de ställen som är färdiga så får bilen vänta en stund ute på gården. Ikväll blir det montering av nya kamremmen!

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-September-04 at 09:30

Nu är kamremmen på plats, var inga svårigheter direkt. Först tillverkade jag ett verktyg enligt en mall som jag hittade på www.e30.de för att låsa kamaxeln med vid ÖD. Ser ut så här:

Jag brydde mig bara om att kapa upp ett 42mm brett hål i en redan plan bit 10mm tjock aluminiumplatta som jag hade liggande, vilket gjorde att den inte blev lika djup som specialverktyget på mallen men det funkade hursomhelst för att låsa den på plats. La även dit ett gäng bladmått som motsvarade 2,5mm mellan verktyget och ventilkåpans anliggningsyta på avgassidan som man skulle vid montering av ny rem. Sedan jag lossade på muttern till kamdrevet förstår jag vikten av att ha kamaxeln låst för med drevet löst gick det att vrida drevet rätt många grader. Sedan var det bara att montera spännhjulet och lägga på den nya remmen, spänna spännhjulet till rätt moment och skruva fast, sedan skruva fast kamremsskivan...klart! Snurrade allting några varv och det var inget som tog i heller

Bilden visar det rejält tilltagna verktyget för att låsa kamaxeln med, samt kamremskitet från Contitech.

Bilden visar den nya kamremmen på plats, samt även det upputsade termostathuset med ny termostat och nya packningar och skruvar, denna gången sitter det fast med alla tre!

Ska köpa nya slangklämmor till kylarslangarna innan jag monterar resten, sedan tänkte jag hinna med att justera ventilerna med innan jag sätter tillbaks kåpan igen med den nya packningen.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-September-05 at 10:33

Hämtade en beställning på BMW bestående av ny ventilkåpspackning och lite annat, b.l.a. nya packning mellan värmaren till filterhållaren och ny termokontakt till denna då ena lödörat på den gamla ärjat av. Upptäckte också häromdagen att ena bränsleröret, det som finns kvar som original fuktade lite vid en fästpunkt så det är nog läge att byta detta med. Det andra för bränslereturen är redan utbytt mot ett i plast...eller rättare sagt PA (polyamid) rör som har samma dimensioner som bränslerör i metall och då passar bra ihop med 8mm bränsleslang i skarvarna. Letade lite här och där och hittade till slut motsvarande rör på elfa, 5m 6mm ytterdiameter för 165:- så då ska jag byta det när jag sätter tillbaka det nya filtret och de andra detalljerna.

Tisdagkvällen ägnades åt att först justera ventilerna, gick rätt bra och var inte speciellt knepigt egentligen. Bara lite svårt ibland att få lös mutter som låser den exentriska bussningen. Bara i ett fall lyckades jag vrida så hela vippan hoppade lös men den gick ju rätt lätt att få på plats igen. Kände på dess yta att de var aningen nedslitna men motorn har ju rullat sina många mil. Hursomhelst så är spelet nu föreskrivna 0.30mmm istället för 0.50mm som det var på allihopa, borde ju vara bättre!

Sedan satte jag tillbaks alla detaljer jag haft lös för kamremsbytet, tillbaka med kylaren(kylaren kommer förresten från en Volvo 850), slangar och fyllde med glykol. Så här såg det ut då med allting på plats med de nylackade kåporna:

Nu är det bara att montera det nya dieselfiltret i filterhållaren, ja byta bränsleröret med då, och pumpa fram dieseln till pumpen och sedan provstarta och hålla tummarna att jag inte klantat mig något! Kan ju behövas en justering av dieselpumpen också nu när man bytt kamrem, hoppas den är tillräckligt ok bara så den går att starta bara.

Hade köpt en tub karosserikitt på Biltema med som jag la på på mina fulsvetsade plåtlagningar och nu syns de inte alls längre, perfekt att ha under underredsmassan! Skulle visst torka 7 dagar innan man målar över men det lär inte vara något problem nu när kärran snart får vila några veckor då jag ska ge mig på panelbytet.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-September-06 at 13:35

Var just och hämtade PA röret på Elfa och minsann var det inte precis rätt sorts rör för användning som bränslerör, PA12 klassning max 18bar(ska visst vara PA11 eller PA12 för användning som bränslerör men vad dessa klasser innebär vet jag ej?), sitter för övrigt precis sådant rör orginalmonterat på vår VW Multivan från 1992. När man skarvar det bör man egentligen ha en stödhylsa som man trär in i plaströret för att förhindra att man klämmer sönder röret med slangklämman, men det kan ju vara knepigt att hitta sådana i rätt dimension? Hursomhelst borde det nog bli tätt om man trär in röret tillräckligt lång i bensinslangen man skarvar med och sedan inte drar åt slangklämman för hårt!

Igår blev det ingen garageverksamhet, måste ju vila ibland . Nåja jag var där och städade upp en del, alltid trevligare att komma dit nästa gång vilket blir ikväll då jag ska montera dieselfiltret och handpumpen och förhoppningsvis dra igång kärran. Ska nog sätta tillbaka dörrarna och huven igen inför utomhusvistelsen...vet ju inte hur lång den blir direkt.

// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down