www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Skolhuset och gamla hus i allmänhet > Renovering av skolan i Forsaström
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Om reparation av elektronisk utrustning

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Om reparation av elektronisk utrustning
    Posted: 2007-Juni-14 at 15:35

Måste bara skriva några ord om felsökning och reparation av elektronik. Då och då slutar ju nån elektronisk pryl att fungera som den ska, eller lägger av helt. Är det då svårt att hitta vad som felar? Nej skulle jag vilja påstå!

Nu har jag dock under en kort period i mitt yrkesliv jobbat som svagströmselektriker/reparatör och man kanske skulle kunna tro att jag då har speciella kunskaper som gör att jag lättare kan hitta felen. Det är förvisso sant då jag lärde mig att i 90% av fallen räcker det med en så kallad okulärbesiktning för att hitta den trasiga komponenten... i många fall kan man även lukta sig till var den "brända" komponenten sitter.

I de resterande 10% av fallen måste man felsöka efter kopplingsschema med multimeter eller oscilloskop, men min latmansmetod som gav mig namnet "svetsaren" under min svagströmskarriär är annars att följa strömmens väg via lödbanorna på kretskortet och med strömmen påsl*gen bända i komponenter eller kortsluta och koppla förbi vissa komponenter med lämpligt metallföremål. Detta kan givetvis förvärra situationen genom att man har sönder utrustningen än värre...det har dock aldrig hänt än!

Vad är det då som oftast sker:

• Utrustning som glappar, funkar ibland kan man misstänka en kallödning, dvs en spricka har uppstått i lödpunkten mellan en komponent och lödbanan på kretskortet. Vanligt på saker som sitter fästa vid kretskortet som manövreras utifrån apparaten såsom knappar anslutningar för kontakter eller fysiskt stora komponenter som sitter i utrustning som lever i en vibrationsrik eller skakig miljö.
  • Slutsteg/små förstärkarkomponenter havererar på grund av kortslutning av dess utgångar, dessa brukar ej ha några synliga defekter på kretskortet utan här måste man mäta med multimeter eller oscilloskop för att se hur signalen beter sig före och efter. Min metod här var att ta en hörlur och lyssna på signalen för och efter.
  • Andra strömbegränsande komponenter såsom dioder och kondensatorer som havererat och gått varma är relativ lätta att hitta då man kan se på kretskortet att värmeutveckling kring aktuell komponent skett.

Utrustning som jag lagat med hjälp av ovanstående tekniker:

• UPO tvättmaskin, likriktarbrygga på kretskortet hade havererat och gav troligvis för mycket ström så lödbanan till ett av reläerna som styrde centrifugeringen hade brunnit av. Ny likriktarbrygga på Elfa för 23:-
  • Synth Yamaha CS1x, högra utgångens förstärkare hade havererat, troligvis p.g.a. mina slarviga kopplingar till ojordad dator. Småknepigt att felsöka och följa lödbanor utan kopplingsschema, svårt att hitta rätt komponent med. Ny förstärkare från firma i USA pris 15:- frakt 100:-
  • Klimatanläggningens styrmodul i min BMW som havererade då jag var smart nog att kortsluta dess utgång till en av stegmotorerna i min felsökning av denna som enbart berodde på att länkaget till denna hoppat ur läge. Avbrunnen lödbana på kretskortet återfanns vid okulär besiktning.
  • Gitarreffekt ZOOM, CD spelare m.m., glapp, kallödning funnen efter okulär besiktning.

Mitt tips är alltså att utan eventuella elektronikkunskaper så tjänar man alltid på att öppna apparaten och besikta kretskortet/-en med öga och näsa innan man slänger och köper nytt!

// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down