![]() |
Om reparation av elektronisk utrustning |
Post Reply ![]() |
Author | |
Micke ![]() Moderator Group ![]() ![]() Mixmaster Joined: 2006-Januari-25 Location: Sweden Posts: 262 |
![]() ![]() ![]() Posted: 2007-Juni-14 at 15:35 |
Måste bara skriva några ord om felsökning och reparation av elektronik. Då och då slutar ju nån elektronisk pryl att fungera som den ska, eller lägger av helt. Är det då svårt att hitta vad som felar? Nej skulle jag vilja påstå! Nu har jag dock under en kort period i mitt yrkesliv jobbat som svagströmselektriker/reparatör och man kanske skulle kunna tro att jag då har speciella kunskaper som gör att jag lättare kan hitta felen. Det är förvisso sant då jag lärde mig att i 90% av fallen räcker det med en så kallad okulärbesiktning för att hitta den trasiga komponenten... i många fall kan man även lukta sig till var den "brända" komponenten sitter. I de resterande 10% av fallen måste man felsöka efter kopplingsschema med multimeter eller oscilloskop, men min latmansmetod som gav mig namnet "svetsaren" under min svagströmskarriär är annars att följa strömmens väg via lödbanorna på kretskortet och med strömmen påsl*gen bända i komponenter eller kortsluta och koppla förbi vissa komponenter med lämpligt metallföremål Vad är det då som oftast sker:
Utrustning som jag lagat med hjälp av ovanstående tekniker:
Mitt tips är alltså att utan eventuella elektronikkunskaper så tjänar man alltid på att öppna apparaten och besikta kretskortet/-en med öga och näsa innan man slänger och köper nytt! |
|
// Micke >
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |