www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > VW Multivan T4 2.5
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Byte elfläktar A/C- och motorfläkt

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byte elfläktar A/C- och motorfläkt
    Posted: 2007-April-24 at 12:02

Märkte här under våren då jag testkörde A/C anläggningen för att hålla den i trim att dess fläkt ej startade samtidigt. Märkte också att motorfläkten nu när det började bli lite varmare ute ej startade så där som den brukade en liten stund efter att man sl*git av bilen, hmm, dags att undersöka!

Kollade elen först och mycket riktigt hade båda säkringarna till elfläktarna gått, kollade de fem reläerna som sitter bakom vänster strålkastare och fläktmotstånden som sitter nedanför samma strålkastare, alldeled innanför plåten där.

Inget mysko där så jag beslutade mig för att plocka ut hela fläktkåpan med de två fläktarna, gick hyfsat smidigt när man var två.

När man snurrade de två fläktarna för hand lät det inte vackert...grusgnissel från lagren!

Testade chocka dem med ström direkt från ett fristående batteri i garaget och A/C fläkten var helt död,motorfläkten kunde jag få att snurra efter några stötar...men den lät inte vackert. Blev att handla en bättre beggad fläktkåpa med två fungerande fläktar, hittade en för 1400:-.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-April-27 at 09:21
Monteringen av fläktkåpan gick faktiskt smidigare än det var att få ur den gamla konstigt nog!? Nu sitter den på plats och båda fläktarna funkar som de ska, alla tre effektlägena med så det är inget knas med fläktmotstånden heller...skönt!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-Maj-03 at 10:15
Har nu fått A/Cn påfylld och nu är den superkall igen. Nu när fläktarna är i ordning vågar man använda den med...annat än vid körning då kondensorn kyls av fartvinden.
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down