![]() |
Elfel ledde till trasigt tändningslås |
Post Reply ![]() |
Author | |
Micke ![]() Moderator Group ![]() ![]() Mixmaster Joined: 2006-Januari-25 Location: Sweden Posts: 262 |
![]() ![]() ![]() Posted: 2007-April-24 at 11:56 |
Ett till först väldigt mystiskt elfel som gjorde att bussen inte ville starta, samt att det började osa brända elledningar från under instrumentbrädan fick sin enkla förklaring då jagföljde den smälta kabeln fram till insprutningsbryggan. Vid ihop-/tillbakamontering av hela insuget hade jag råkat klämma denna pluskabel, som ej är avsäkrad och så småningom hade den nötts sönder...lämpligt tills det att jag var bortrest och en annan person skulle låna bilen. De många startförsöken i kombination med att startbrytaren fungerar så att efter en dragning på startmotorn måste man vrida nyckeln helt tillbaks innan man kan försöka igen gjorde att den lilla piggen i tändningslåset som vrider själva brytaren undertill gick av. Har nu monterat nytt tändningslås(615:-) och för att få loss det gamla var man tvungen att borra ett 3mm hål för att man skall kunna hålla tillbaks den fjäder som håller låskolven på plats innan man försöker dra ut det gamla, gick hur smidigt som helst med dessa instruktioner och inte behövde man plocka loss hela rattlåsenheten från rattstången heller, det gick att borra lite snett med en vanlig borrmaskin med!2007-04-24_115557_Lenkrad_Ausbau.pdf: Sedan ersattes den smälta kabeln till insprutningen och bilen hoppade igång som vanligt igen!
Edited by Micke - 2007-April-24 at 12:03 |
|
// Micke >
|
|
![]() |
|
Micke ![]() Moderator Group ![]() ![]() Mixmaster Joined: 2006-Januari-25 Location: Sweden Posts: 262 |
![]() ![]() ![]() |
Passade samtidigt att köpa en ny termogivare(025906041A), den som styr den elektroniska insprutningen. Denna bytte jag i samband med att jag monterade den nya fläktkåpan och vid start gick bilen utan problem. Första turen, då jag tog med hela familjen förstås, så när bilen kom upp i halvvarm temperatur, just så att man såg temperaturen börja röra sig i instrumentet så dog den tvärt. Försökte starta den igen men den small och gick som en kråka! Fick lämna den halvvägs till samhället, springa tillbaks och hämta BMW'n så vi kunde åka vidare till avslutningen på barnrytmiken. Senare på kvällen återvände jag till bussen och kall startade den utan problem, men då jag hunnit nästan hem la den av tvärt igen på samma sätt! Kunde då rulla ända hem då det var nedförsbacke Kollade vad det kunde bero på och när den fick gå på tomgång hemma på gården då den svalnat igen så började den krokna efter en stund, kopplade då bort den nya termokontakten och då gick den igen, hmm. Kan det bero på att den gamla smälta kabeln ligger kvar och kortsluter några kablar fortfarande, exempelvis de till termokontakten? Mätte på kabeln och det fanns några kOhm när man mätte mot jord. Startade bilen och när den var igång så hade jag även ca 2V liggandes på kablen, misstänkt alltså! Bara att klippa upp kabelstammen på några ställen och försöka dra ut den smälta kabeln. Fick ut denna till slut och det verkade det som om den kunnat vara ihopkopplad på några ställen. Startade bilen och nu gick den även fast den blev varm, dock så när man gasade så gick den inte ned till tomgångsvarvtalet igen utan stannade på ca 2000 rpm, skumt! Jag hade upplevt detta vid några tillfällen tidigare efter reparationen av grenröret då jag haft lös insuget och alla kablar till givarna. Funderade på om gasspjällsgivaren spökade? Läste på http://www.vw-bus-t4.de/ om gasspjällsgivare och vid byte av dessa behöver man nollställa styrboxen, annars går den in i ett nödprogram med en tomgång på ca 2000rpm. Jag hade ju vart och kopplat ifrån denna så då behöver jag nog nollställa min styrbox! Det gör man så här: Starta bilen och låt den gå på tomgång i ca en minut, därefter koppla ifrån termokontakten under 5-6 sekunder och sätt tillbaks denna, klart! Testade detta och nu gick bilen perfekt igen, inget ruckel eller inga stopp vid halvvarm/varm motor. Nu återstår bara att se om de där små ryckningarna som brukade uppstå vid halvvarm till varm motor finns kvar när man startar och åker iväg...det var ju därför jag tänkte på att byta termokontakten överhuvudtaget! |
|
// Micke >
|
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
Japp, bilen funkar helt perfekt och de där småryckningarna som gäckat mig så länge är helt borta, så jag antar att det var termokontakten som felade ändå!
|
|
// Micke >
|
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
Men de där småryckningarn återkom ju som bekant efter ett tag igen men försvann helt när jag bytt lambdasensorn. Var ett himla långdraget fel det här med ryckningarna. Trodde hela tiden att jag fått bort dem med diverse byten av prylar men de försvann ju inte helt förrän lambdan byttes!
|
|
// Micke >
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |