www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > VW Multivan T4 2.5
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Spricka i grenröret

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spricka i grenröret
    Posted: 2007-Mars-14 at 11:46

Fick underkänt på avgasvärdena vid besiktning av familjebussen:
CO: 1.8 (1.0)
CO 2500: 1.4 (0.4)
LAMBDA 0.95 (0.96-1.03)

En tolkning av dessa är att den går för fett, men varför. Efter sökning på diverse forum så var en troligt orsak läcka i avgassystemet för lambdasensorn som suger in extra syre och lurar lambdan att den går för snålt och som sedan fetar på blandningen. Värt att kolla upp men oj vad krångligt det var på en VW T4:a att komma åt de rackans grenröret! Fick ta lös en hel del faktiskt...men det gick bra.

Det som fick ta lös var luftburken med dess tillbehör. Koppla lös alla slangar och kontakter som går till insugningsbryggan. Denna sitter med 12st långa skruvar insex 6mm skruvade bakifrån och var lite knepiga att komma åt, i alla fall då några av demsatt ordentligt hårt.

Mycket riktigt var där en rejäl spricka i grenröret och man kan ju tro att det läcker bara ut avgaser men så är tydligen inte fallet då avgaserna pulserar och även suger in...hade mycket intressant läsning i timmar på forumen angående liknande problem.

Problemet var tydligen vanligt på dessa bilar så beggade grenrör var det väldigt ont om. Letade sätt att laga sprickan på och skulle just ta lös det för att få det svetsat då jag snubblade över ett fulknep från citroenakuten, att täta sprickan med vattenglas(natriumsilikat). Tänkte att det är värt ett försök för att vinna lite tid så man ev. slipper lägga ut massor med pengar på nytt grenrör...och så vet jag ju nu hur man tar lös allt för att komma åt det igen.

Handlade vattenglas hos lokale färghandlaren, men satsade även på lite pannkitt från ClasO. Pannkitt är precis som tätningspasta för avgassystem även baserat på vattenglas så det kanske funkat med det med. Hursomhelst skulle det räckt enligt c-akuten med att bara droppa det flytande vattenglaset i sprickan men jag tyckte det kändes lite klent och jag hade ganska gott om utrymme att smeta på lite pasta.

Ihopmonteringen gick bra även om det tog lite tid att få de 12 skruvarna fast igen. Nya packningar till insuget, samt mellan spjällhus och insug införskaffades (150:-).

Var och ombesiktade bilen idag och hade samma bra värden som vid tidigare besiktningar. Av Lambdavärdet kan man nu snarare se att den går snålt istället, alternativt det äår otätt i avgassystemet efter lambdasensorn:
CO: 0.0 (1.0)
CO 2500: 0.0 (0.4)
LAMBDA 1.03 (0.96-1.03)

Värdena pekar på att det är tätt i grenröret...undrar hur länge det håller bara, fulknep som det var. Har nu ett år på mig att kika efter ett billigt grenrör på tyska ebay i alla fall!

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-26 at 22:54
Uppföljning av fulknepet: Hur gick det sedan?

Ett år efter lagningen med pannkitt, skulle det hålla till nästa besiktning. Spänningen var stor när jag rullade in i hallen och allt var ok utom just avgasvärdena! De var snarlika de för ett år sedan:

CO 1.1 (1.0)
CO 2500 1.9 (0.3)
HC 062 (200)
LAMBDA 0.95 (0.97-1.03)

Var det lagningen som felade igen...var lagomt roligt att riva allt för att komma åt det rackans grenröret. Nej jag hade ju luktat och lyssnat och det luktade inte avgaser under huven och lät inte som det läckte som det gjorde förr. Däremot hade bussen gått rätt knepigt på sistone innan den blev varm och fick den stå en stund på tomgång gick den också taskigt och började ryka vitt och lukta avgaser i massor.

Jag misstänkte nu lambdasensorn som dels kan ha skadats av den tidigare med sprickan i grenröret då den gick fett, samt en liten annan pinsam incident då jag råkade klämma en kabel då jag monterade ihop allt efter grenrörsl*gningen. Det var nämligen plusmatningen till spridarna som råkade jordas och gav upphov till en härdsmälta i kabelstammen. Vid härdsmältan kortslöts bl.a. matningen till insprutningssystemets temperatursensor. Bilen gick att köra, en bit men när den blev varm började den hosta och ryka som en trimmad diesel...det var nog dödsstöten för lambdan.

Åter till dagens problem. Jag mätte upp lambdan och ser först att det är avbrott i förvärmningen, när jag mäter signalen så ligger den mest platt på 0.45V vilket jag tolkar som att sensorn felar och bilen skickar defaultvärdet för inaktiv sensor (open loop). Först efter 15 minuters körning börjar den vakna till och pendla som den ska men direkt man går ned på tomgång igen så stannar den vid 0.45V och står still...rätt kass!

Skulle handla en ny sensor på biltema men de var slut, kanske tack och lov efter vad man läst om deras sensorer så det fick bli en beggad orginal från skroten. Värdena från denna pendlade perfekt vid i stort sett all körning (utom fullgas då den låg på 0.8V) och började funka efter bara någon minuts körning så jag ansåg att felet var funnet och åkte tillbaka till SBP och fick bilen godkänd!

CO 0,3 (1.0)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 054 (200)
LAMBDA 1,02 (0,97-1,03)

Det var dock på håret som synes med tanke på CO 2500 och jag gissar väl på att katalysatorn också sjunger på sista versen, fick bränna ur den ordentligt för att få ner den under 0,3. Bilen har ju snart gått 30'mil

Så med denna låånga text skulle jag vilja påstå att fullagningen av sprickan i grenröret fortfarande håller...återkommer med rapport om ett år igen om vi har kärran kvar!

%3cambdasensorn
Så här såg den gamla sensorn ut, rätt mycket vit beläggning på den och på någon sida var hela öppningen täckt, så det var kanske inte så konstigt att den inte funkade ok.

Hur jag fick lös den...jo jag tog ett stadigt tag runt den med en rörtång modell stor, vilket kanske syns på den%3cmile

Edited by Micke - 2008-Februari-28 at 16:05
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2009-Februari-27 at 23:05

Kärran är kvar och idag var det den stora dagen så den skulle uppsöka Svenska Bilprovning. Det jag oroade mig mest för var givetvis avgasvärdena men efter en varmkörningsrepa så sjönk värdena återigen till gränsfall på CO 2500 som då godkändes. Så här blev alla värdena:

CO 0,3 (0.5)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 023 (100)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

Bättre värden på HC och LAMBDA i år än året innan men jag la också märke till att de har skärpt kraven på CO från 1.0 till 0.5 och HC från 200 till 100, det hade jag helt missat!

Hur gick det med resten av bussen då, jo 3 anmärkningar av enklare sl*g. Handbromswiren den främre höll på att gå av så det var nummer ett. Vänster bakbroms anliggande vilket beror på att jag spände handbromswiren i helgen och då blev bromsen för hårt spänd men jag trodde den skulle ge sig till idag...måste nog släppa lite på den trots allt! Sedan en sista anmärkning för att släpvagnskontakten lossnat från dragkroken. Lite förvånad att det genererar en anmärkning, känns ju inte riktigt så trafikfarligt direkt...men det kanske var en så kallad villkorsanmärkning som ej skulle genererat en efterkontroll ensam.
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down