www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Veteranmopparna på gården > Nymans Autoped 1953'a
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Autopeden igång!

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Autopeden igång!
    Posted: 2006-Juni-05 at 00:42

Denna veteran ärvde vi av Lottas morbror Lennart och den har varit hans alldeles egen vid yngre dagar. Det är en Nymans Autoped 1953'a, första årsmodellen som tillverkades. Först en bild på skönheten:

Det är en enväxlad modell utan koppling så den är inte riktigt anpassad för stadstrafik med rödljus och motsvarande. Mer teknisk information finns på följande länk: http://www.mo-ped.se/nv5i_53.htm.

Lennart mindes att någonting gått sönder varvid han hade låtit den stå då det var en kostsam reparation, jag misstänkte då han sa detta att det kunde vara tändspolen som gett upp. När jag började processen att återuppliva denna så gick den ej runt i motorn först. Vid särtagning av cylindern så var denna ok, dock hade vevlagringarna fastna ihop. Efter lite smörj och ruckande så kom de loss igen och jag kunde plocka ihop motorn igen. Vid första startförsöket så startade den direkt men gick bara en kort kort bit. Jag felsökte och konstaterade att kondensatorn var slut. En ny Stefa kondensator med samma mått (17mm) införskaffades och monterades.

För att få lös svänghjulet köpte jag en avdragare på Clas Ohlssons, denna hade dock M24x1,0 gänga och mopeden M24x1,25 men med lite våld så gick det att dra dit den så pass att jag kunde få lös svänghjulet (Avdragaren var dock mjukare än svänghjulet så svänghjulets gänga är fortfarande intakt).

Nu gick moppen väldigt bra men bara ett par minuter, efter det då den blivit varm så började den dö och dog helt. Ingen gnista! Det var alltså tändspolen trors allt som var slut den med.

Nu blev det spännande, jag hade ju läst på internet om svårigheterna med att hitta SIBA tändspolar så vad göra?

Jag mätte spolens mått och konstaterade att den hade cc 52mm och det finns ju nytillverkade tändspolar till Stefamagneter med samma mått så jag beställde en sådan från Alvars. Nu var det några dagars spänd förväntan...skulle den passa?

Fick spolen med posten (rackans så kvicka de är på alvars, fick bara vänta i två dagar!) och såg att den kan nog passa men behövs nog byggas om lite, hade ju samma form men var lite längre kontaktplattor plus att den var mycket fetare...aj aj det kan vara illa, kommer den verkligen att rymmas innanför lilla svänghjulet?

Ut i garaget samma kväll och nej, spolen från Jofrab (Hur kan förresten Alvars sälja prylarna billigare än om man beställer från Jofrab direkt?) ryms inte, den är alldeles för tjock...tusan också, så lätt var det inte.

Funderade på hur väl tilltaget det där skyddshöljet i plast som skall skydda mot översl*g kan vara, originalspolen var ju tyglindad och mycket smärtare. SKadar ju inte att pröva så jag tar lödkolven och smälter ned plasthöljet på sina ställen så den ryms och det går att få dit den utan att någon lindning tittar fram.

Innan jag monterar spolen så tar jag även och kapar kontaktplattorna på den så att den stämmer med originalspolens.

Efter montering och fastdragning av svängghjul så ser jag att den sitter lite längre ifrån magneten än originalspolen...hmmm det blir att ta fram avdragaren igen. Sedan borrar jag upp fästhålen på spolen från 4mm till 5,5mm så att jag får lite justermån. På med svänghjulet igen och nu sitter den riktigt bra.

En liten snurr på svänghjulet med tändstiftet monterat och jordat och vilken skillnad i gnista, ja jäklar nu är den riktigt bra. Fick dock ställa om tändningen enligt konstens regler med abriss och förtändning då den nog inte sitter riktigt som originalspolen gjorde men fortfarande möjligt att hitta rätt tändning (En väldigt bra artikel som förklarar detta "by the way": http://www.mo-ped.se/nv5i_53.htm).

Så summan blev att det går att bygga om en nytillverkad Stefa 52mm tändspole så att den passar SIBA tändsystemet. Har i efterhand kollat efter tecken på översl*g på grund av min manipulering av skyddet mot detta genom att varva moppen utan kåpan till svänhjulet då det är mörkt men inga översl*g kan synas och moppen går som ett skott nu, hur länge som helst utan att dö!

Här en bild på nya spolen monterad, tyvärr inga bilder från bygget! (Notera den intresserade myggan i garaget, enda här i huset som uppskattar då jag mekar ute i garaget:-)):

I övrigt så byggde jag en egen ljuddämpare av absorpsionstyp i aluminium med hjälp av ett rör från en kasserad utedusch som visade sig ha rätt dimension (18mm), samt ett lite större rör från en kasserad torkvinda, bra ljuddämpning coh rätt tjusigt blev det faktiskt!

Sedan fick jag kosta på moppen en ny glödlampa bak och ny wire till pysen.

Moppen saknar tyvärr höger motorkåpa, ska leta nästa gång vi åker ned till mossebo om den kan tänkas finnas kvar där i nån boda, hoppas!

Edited by Micke - 2006-Juni-06 at 23:03
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2007-April-24 at 12:10

Har just tagit ut moppen ur garaget för en liten provtur nu och den startade och gick bra som förut.

Hade lite mek här tidigare eftersom den vill fyrtakta vid 40-45 km/h och uppåt. Vet inte om det går att göra något åt, kanske är så på dessa gamla? Hade en tanke dock att den får för mycket bränsle då jag har vart på flottören och lagat denna med lödtenn. Kanske ligger lite tyngre i koppen nu och släpper på för mycket bränsle?

Hade några experiment med mindre munstycken men den fyrtaktade ej mindre då heller, blev bara mer svårstarad och sedan höll jag på att bränna hål i kolven också...fick en liten grop i denna!

Ska ta och testköra den på E85 (eller mer inblandning)hade jag tänkt för om det är så att den faktiskt får för mycket bränsle kanske den då går bättre med lite etanol i tanken...det var tanken!

Återkommer med information om hur detta förlöpte!

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Februari-04 at 08:21
Provade att blanda ca 50/50 bensin/E85 för att få en reaktion och den gick faktiskt mycket bättre på höga varv, på mellan gick den sämre och på låga varv ville den stanna hela tiden...ska prova med en lite mildare blandning nästa gång. Eller kanske inte, så mycket bättre gick den ju inte på höga varv heller som jag skulle önskat att den gjort.

Nu i vintras var vi ut till gården där moppen kommer ifrån och skulle hämta några saker åt svärmor. Passade på att kika runt bodarna där moppen stod efter den förlorade motorkåpan. Gissa om jag blev glad då den faktiskt låg där! Så nu är moppen komplett med sina orginaldelar. Den andra kåpan som jag hittat på www.tradera.com la jag ut där igen och sålde.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-April-07 at 11:59
Nu i helgen var det så vårfint väder så jag tänkte att jag skulle testa om gammelmoppen ville gå igång. Den stackarn har fått stå ute hela vintern så det tog en lång stunds trampande innan den hostade igång, men det har det iofs brukat göra när den fått stå under vintern annars.
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down