www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Veteranmopparna på gården > Monark Transport M628 1958'a
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Moppen igång efter lång vila...

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Moppen igång efter lång vila...
    Posted: 2006-Juni-03 at 23:50

Hej alla veteranmoppeälskare!

Denna flakmoppe kommer från ett skjul i Mossebo i närheten av Trehörna. Vi ärvde den av Lottas morbror Lennart som gick bort för ett tag sedan, inte för att han kändes vid denna och visste var den kom ifrån eller vem som använt den tidigare (till skillnad från den andra veteranmopeden som vi också ärvde, som varit hans egen maskin).

Denna är en Monark Transport M628, 2-växlad med ILO-motor och av årsmodell 1958. Av ägarskylten på den går att läsa att den kommer från Dynamofabriken i Vadstena.

Vet ej hur länge den stått orörd där i skjulet, men minst 30 år skulle jag gissa!

Här nedan en bild på hur den ser ut:

Det som hade hänt under åren var att kolvringarna rostat fast i cylindern, så de fick tas isär och cylindern fick honas en aning, samt att nya kolvringar införskaffades.

Vevpartiet satt fast en aning men med lite smörj och ruckande kom det loss till slut.

Bensintanken spolades ren och ny bensinkran införskaffades.

Förgasaren behövde endast rengöras.

Tändningen ställdes efter alla konstens regler med rätt abriss och förtändning och nu startar det ögonblickligen och tändspolen var det verkligen inget fel på, stark gnista som ej mattas då moppen blir varm. Nytt tändstift införskaffades.

Växelhandtaget var slitet så lägena var för stora, lagades med Alutite och butanbrännare (ej helt lätt men blev riktigt bra till slut!). Ny växelwire införskaffades med.

Ljuddämpare saknades och kröken var ordentligt rostig, sotig och bucklig så ny krök och ljuddämpare införskaffades.

Däcken pumpades och framhjulsinställning gjordes.

Vid de första provkörningarna funkade inte kopplingen alls men den komloss efter en stund, funkar bra nu!

Ja en ordentlig tvätt gjordes med.

Nu är den funkis på allt förutom att ljusspolen ej fungerar, ska inhandla avdragare på Clas Ohlsson så jag kan undersöka vad som felar, om det är spolen som är kass eller någon koppling som felar.

Nya delar allt som allt:

Kolvringar: 50:- (Alvars)

Bensinkran: 80:- (Alvars)

Tändstift: 20:- (Biltema)

Krök: 250:- (Alvars)

Ljuddämpare: 425:- (Alvars)

Växelwire: 20:- (Biltema)

Summa: 845:- hittills!

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2006-Juni-03 at 23:54

Måste posta de reklambilder jag hittade då jag sökte info om moppen:

Tjusig värre, synd att de lackat...eller rättare sagt penslat om vårt objekt i annan kulör. Ska nog slipa fram alu-detaljerna på flaket så de syns!

En bild från hemstaden Lule där en 1958 Monark flaka syns i

förgrunden!

http://www.mo-ped.se/monark/mv58a1.htm är länken till sidan med mer information om modellen.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2006-Juni-08 at 00:21
Nu har jag handlat avdragare och det var sladden till ljusspolen som var klämd bakom svänghjulsplattan som spökade. Med nydragna sladdar så funkar nu lyset utmärkt. Moppen är nu helt klar och allt funkar, bara att ta den på en längre testtur nu!
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down